Als Cas Last (26) eind dit jaar zijn master technische natuurkunde afrondt heeft hij acht jaar gestudeerd. Hij popelt om aan het werk te gaan, maar maakt zich zorgen over de toekomst. ‘Je mag niet meer kritisch zijn, er waait een anti-intellectuele wind.’
When Cas Last (26) completes his master's degree in Applied Physics at the end of this year, he will have studied for eight years. He is eager to get to work, but is worried about the future. 'You can't be critical anymore, there's an anti-intellectual wind blowing.'
Tessa Eysink, hoogleraar Technology-Enhanced Learning and Instruction bij de faculteit BMS, is gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en differentiatie in het basisonderwijs. Vandaag geeft ze haar introrede als hoogleraar, waarin ze het belang van persoonlijke aandacht voor leerlingen onderstreept.
Tessa Eysink, Professor of Technology-Enhanced Learning and Instruction at the BMS faculty, specialises in intellectual giftedness and differentiation in primary education. Today, she will be giving her intro speech as a professor, in which she underlines the importance of personal attention for students.
Tweedejaars bachelor Sophie Weening (19) houdt de teugels van haar leven strak in handen: naast haar studie international business administration besteedt ze bijna veertig uur per week aan de paardensport. Maar over haar toekomst, in tijden van oorlogsdreiging en wooncrisis, voelt ze weinig controle. ‘Als ik straks begin met werken, moet ik dan eerst weer terug naar mijn ouders?’
Second-year bachelor's student Sophie Weening (19) keeps a tight grip on the reins of her life: in addition to her studies in international business administration, she spends almost forty hours a week on equestrian sports. But she feels little control over her future, in times of war and a housing crisis. 'When I start working, do I have to go back to my parents first?'
Ethan Höfgen (24) begon zijn schoolcarrière op de MAVO, nu is hij derdejaars bachelorstudent bij ATLAS, het University College van de Universiteit Twente. ‘Toen ik hier kwam was ik een kind dat niets wist, nu denk ik: o, zo doe je dat!’
Ethan Höfgen (24) started his school career at MAVO, now he is a third-year bachelor's student at ATLAS, the University of Twente's University College . 'When I arrived here I was a child who didn't know anything, now I think: oh, that's how you do it!'
Examencommissies op de UT zitten met de handen in het haar sinds de opkomst van generatieve kunstmatige intelligentie. Meldingen van fraude kunnen nauwelijks gecontroleerd worden, niet elke docent blijkt even handig en sommige studenten zijn té handig. ‘We zijn de afgelopen anderhalf jaar nauwelijks iets opgeschoten.’
Examination boards at the UT have been at a loss since the rise of generative artificial intelligence. Reports of fraud can hardly be checked, not every teacher turns out to be equally handy and some students are too handy. 'We have hardly made any progress in the past year and a half.'
Een moeizame begrotingsdiscussie, vage projecten en gebrek aan grip. Universiteitsraadsvoorzitter Herbert Wormeester ziet ‘vanaf de zijlijn’ hoe de UT maar moeizaam financieel op koers blijft. Een uitgebreid interview.
A strenuous budget discussion, vague projects and lack of control. University Council chairman Herbert Wormeester sees 'from the sidelines' how the UT is struggling to stay on track financially. An extensive interview.