Enquête: kantinebeleving beoordeeld met 4,2

| Martin ter Denge

Het eten in de campuskantines is te duur, te eenzijdig en er wordt niet geluisterd naar feedback. Dat concludeert PhD en EngD-netwerk PE-NUT na een onafhankelijk onderzoek onder studenten en medewerkers. De resultaten werden deze week rondgestuurd naar onder andere CFM, het CvB, de Uraad en U-Today.

Meer dan 250 deelnemers, waaronder 58 studenten, 138 promovendi en 53 medewerkers, vulden tussen 5 september en 31 oktober de enquête in. Gemiddeld geven de respondenten de campuskantines een 4,2 uit 10.

Het doel van de vragenlijst is volgens de initiatiefnemers een constructieve dialoog te ondersteunen en te werken aan een meer inclusief, betaalbaar en meebewegend kantinesysteem. De antwoorden bieden volgens de opstellers een feitelijke onderbouwing voor gesprekken met de universiteit en de cateraar.

Niet representatief, wel indicatief

Deelnemers werden in de enquête met meerkeuzevragen en Likert-waarderingsschalen gevraagd naar hun mening. Hoewel het aantal deelnemers statistisch gezien niet representatief is – de opstellers onderkennen zelf dat mensen met negatieve ervaringen eerder geneigd zijn om feedback te geven - is het volgens de verspreiders wel indicatief en biedt de verscheidenheid aan invullers voldoende informatie voor een gegronde discussie.

Te duur en eentonig, geen inspraak

Het grootste struikelblok is voor velen de prijs van het eten. Volgens 95 procent van de ondervraagden is die te hoog in verhouding met de kwaliteit van de maaltijden en portiegroottes. Zeker in vergelijking met andere, commerciële eetgelegenheden op de campus, die volgens velen een betere prijs-kwaliteitverhouding bieden.

Hoewel over smaak niet te twisten valt, geeft 60 procent aan dat ze ontevreden tot zeer ontevreden zijn met de kwaliteit en smaak van het eten. Zo’n 75 procent wil graag tot zeer graag meer feedback geven.

Ook de wisseling van aanbod en de tegemoetkoming aan dieetwensen laat volgens de respondenten te wensen over. Een overgroot deel van de ondervraagden vindt dat ze geen invloed hebben op het aanbod of voldoende gelegenheid hebben tot feedback om er iets aan te verbeteren.

Stelselmatige ontevredenheid

Een allesomvattende conclusie uit het rapport is ‘een consistente en stelselmatige ontevredenheid over de kantine-ervaring bij de UT.’

Het rapport komt een week nadat de Uraad het CvB ongevraagd advies gaf over cateraar Appèl, die daarop antwoordden: ‘Als je geen feedback levert, kunnen wij niet weten wat er speelt.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.