Onvrede over Appèl, cateraar open voor ideeën

| Martin ter Denge

Volgens de universiteitsraad heerst er onder UT’ers ontevredenheid over cateraar Appèl. Het eten zou te duur zijn en de serviceverlening beperkt. De cateraar zelf ziet het vooral als een kwestie van perceptie. ‘Als je geen feedback levert, kunnen wij niet weten wat er speelt.’

Volgens de Uraad zijn er relatief veel klachten vanuit zowel studenten als medewerkers. Het aanbod is te duur en er is te weinig aanbod in de lagere prijsklassen, aldus de raad vandaag in haar overlegvergadering met het CvB. Het alleenrecht van Appèl zou ook gelden voor cateringarrangementen bij bijeenkomsten van vakgroepen en faculteiten. Ook daarover was ontevredenheid. De universiteitsraad adviseert het CvB om met Appèl te praten over maatwerkoplossingen, menuvariatie en kwaliteit van service. Ze vinden dat aan persoonlijke eetkeuzes geen prijsconsequenties horen te kleven.

Coulant

Business Unit Manager Erika Vonk van Appèl herkent de geluiden over de prijzen, maar vindt het een kwestie van perceptie. Volgens haar ligt contractueel vast dat de cateraar mag meebewegen met marktontwikkelingen. ‘We zijn zelfs nog coulant, want als we de indexering zouden volgen, vallen de prijzen nog hoger uit’, aldus Vonk. Contractmanager Anouk van der Wal van Campus and Facility Management bevestigt dat.

Best Basic-deals

Daarom wil Vonk het punt maken dat Appèl op allerlei manieren zorgt voor week- en maandaanbiedingen en dat ze via een speciale app allerlei Best Basic-deals aanbieden. ‘Daar kun je al broodjes, soep en panini’s voor € 2,10 krijgen. Dat lijkt mij een hele redelijke prijs.’ Ook noemt ze een maaltijd-spaarkaart waarmee de elfde maaltijd gratis is. Volgens haar is er voor elke portemonnee wat wils. Tegelijk moet de cateraar wel quitte blijven draaien, geeft ze aan.

Feedback

Ook doet Appèl er volgens Vonk alles aan om studenten en medewerkers zoveel mogelijk inspraak te geven. ‘In onze locaties kun je via QR-codes feedback achterlaten en we hebben overal feedback-buttons.’

Van der Wal maakt op haar beurt gewag van de toegeeflijkheid op het gebied van diëtaire voorkeuren: ‘Appèl is heel flexibel geweest in het aanbod van vlees, vegetarische en veganistische opties.’

Vonk vervolgt: ‘Daarnaast doen we regelmatig peilingen om bij te houden wat men vindt van de sfeer in onze gelegenheden en de prijskwaliteitsverhouding. Maar als je geen feedback levert, kunnen wij niet weten wat er speelt.’

Maatwerk

Wat betreft de cateringafspraken voor feestelijke bijeenkomsten geeft Vonk aan dat er veel mogelijk is in overleg. Ook daarin krijgt ze bijval van Van der Wal. Vonk: ‘Wij zijn altijd bereid tot maatwerk en overleg. Dus neem vooral contact met ons op. Maar ook daarbij geldt: het moet wel uitkunnen.’

Over Appèl

Cateraar Appèl won in 2018  een tender waarmee ze alleenrecht hebben over de kantines en eetgelegenheden op de campus. Het contract loopt tot 2028.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.