O&O-plein fietsvrij: ‘Niet om studenten te pesten’

| Rense Kuipers , Emira Cota

Het O&O-plein is sinds het begin van het collegejaar fietsvrij. De maatregel leidt tot frustratie en onbegrip van studenten en medewerkers, maar volgens portfoliohouder vastgoed Nico-Tom Pen is de ingreep noodzakelijk vanwege veiligheid en toegankelijkheid.

Photo by: Hung Nguyen

‘Ik heb letterlijk niemand blij horen zijn met deze ontwikkeling’, ‘schaamteloos anti-studentenbeleid’,  ‘matige zaak’ en ‘grappig hoe serieus de UT het fietsparkeren neemt terwijl het rookverbod niet wordt gehandhaafd’. Een greep uit de weinig malse reacties op een Instagramfilmpje van de UT om studenten duidelijk te maken waar ze hun fiets wél kunnen parkeren sinds de stallingen op het O&O-plein zijn verwijderd.

‘Veiligheid en toegankelijkheid’

‘We doen dit niet om medewerkers en studenten te pesten’, reageert Nico-Tom Pen, portefeuillehouder vastgoed bij de dienst Campus & Facility Management. ‘Het gaat oprecht om veiligheid en toegankelijkheid. Het plein was rommelig, de fietsen stonden overal geparkeerd. En daarmee ook op de plekken waar hulpdiensten bij moeten kunnen in het geval van een calamiteit, of waar mindervaliden langs moeten kunnen. Wellicht wat zwaar aangezet, maar je wil niet dat jouw fiets de hulpdiensten in de weg staat. Daarom vragen we om begrip.’

Pen zegt dat er rondom het O&O-plein niet minder, maar méér stallingen zijn geplaatst. ‘De reden dat we dit nieuwe beleid niet eerder invoerden, is dat we niet genoeg plekken hadden op comfortabele loopafstand. We zijn van 2700 plekken naar ongeveer 3350 gegaan rondom het plein, met als belangrijke toevoegingen de stallingen achter de Citadel en Ravelijn en bij het Hogedruklab. Ook tussen Carré en Hal B hebben we extra plekken toegevoegd. Als we de voorzieningen niet op orde hadden gehad, hadden we het ook niet gevraagd van mensen.’

‘Verspilde ruimte’

Ter plekke, op het O&O-plein, leidt het nieuwe beleid tot wisselende reacties onder studenten, zo blijkt uit een rondgang. Iruni Asgiri, bachelorstudent Communication Sciences, heeft er begrip voor, al zoekt ze vijf minuten voor haar college nog naarstig naar een plek, terwijl ze voor de Waaier staat. ‘Ik vind het een redelijke beslissing, vorig jaar stond het plein vol met fietsen en was het heel vervelend om er langs te komen. Dan maar ’s ochtends iets eerder aankomen om een plekje te vinden.’

'Nu voelt het alsof er veel verspilde ruimte is'

Studiegenoot Caterina Ruiz houdt er een andere mening op na. ‘Ze hebben veel stallingen verwijderd bij het gebouw waar we de meeste colleges hebben. De stallingen bij Ravelijn waren echt ruim en nu voelt het alsof er veel verspilde ruimte is.’ Ze merkte dat er weliswaar veel ruimte is in de bovenste fietsenrekken, maar dat veel studenten niet weten hoe ze daar moeten parkeren. ‘Het zou erg helpen als de universiteit duidelijke instructies zou kunnen geven over hoe we onze fietsen in het bovenste fietsenrek moeten plaatsen.’

Derk Jan Weening, student Electrical Engineering, maakt wel af en toe gebruik van de bovenste etage van de dubbellaagse fietsenrekken. ‘Daar heb ik geen problemen mee, maar ik zet mijn fiets liever onderin neer. Dat kost wat minder moeite voor studenten.’ Volgens Weening is het nieuwe beleid ineffectief, met name de inzet van zogeheten fietsstewards op het plein. ‘Als ze een paar minuten weg zijn, zetten mensen gewoon weer hun fietsen op die plekken neer. Ik weet niet waarom dit beleid er is, maar ik heb gehoord dat het is om de campus er mooier uit te laten zien.’

'Studenten willen het liefst de fiets voor de deur parkeren. Maar dat kan gewoon, als je maar weet waar'

Voor de deur parkeren

Het plein moet wel degelijk ‘een aangenamere plek zijn om te ontmoeten’, zegt Pen daarop. ‘Het oogt nu wat stenig, daar gaan we verandering in brengen. Er komen meer ontmoetingsplekken, op locaties waar de veiligheid niet in het geding komt. Maar dat gaat wat tijd kosten.’ Ondertussen hamert hij erop dat er wel degelijk genoeg fietsenstallingen zijn, óók vlak voor de deur. ‘Ik snap dat er gezegd wordt dat studenten gesteld zijn op gemak, haast hebben en het liefst de fiets voor de deur willen parkeren. Maar dat kan gewoon, als je maar weet waar. Dan heb ik het met name over de stallingen tussen Hal B en Carré, vanaf daar loop je via de achterdeur zo naar binnen. Ik geef toe dat we hier en daar meer duidelijkheid kunnen aanbrengen in de bewegwijzering, dat gaan we dan ook doen. Maar ik zou ook zeggen: fiets eens een rondje rondom het plein, om te kijken waar de plekken zijn. Die zijn er genoeg.’

Vanaf 23 oktober scherpt de UT de maatregelen aan, laat Pen weten. Dan worden die fietsen die verkeerd geparkeerd staan naar de stallingen bij de Spiegel gebracht. Je kan vervolgens zelf je fiets daar weer afhalen. ‘We willen frustratie voorkomen, dus hopen op begrip vanwege de argumenten voor veiligheid en toegankelijkheid’, benadrukt Pen. ‘We moeten onszelf wat herprogrammeren, ik hoop dat we binnen afzienbare tijd niet meer anders weten dan de situatie zoals die nu is.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.