‘People-first niet roepen, maar uitvoeren’

| Rense Kuipers

‘Omdat we gemerkt hebben dat de term people-first vaak om nadere uitleg vraagt, nemen we ons voor om de term minder expliciet te gebruiken.’ Dat staat in de zomermail die het college van bestuur donderdag verstuurde. Het einde van de jongste UT-slogan? ‘Nee’, zegt collegevoorzitter Vinod Subramaniam. ‘Maar we moeten het minder roepen en meer gaan uitvoeren.’

Photo by: eric brinkhorst

Vanwaar deze beslissing?

Subramaniam: ‘Nu, richting de zomer, is het zo’n moment om terug te blikken. Wat wij merken is dat de gemeenschap achter Shaping2030 staat en het gedachtegoed onderschrijft. Maar in gesprekken die we voeren merken we ook dat als we het over people-first hebben er een verschil zit in de interpretatie. Die bevestiging kregen we ook van de decanen. Als zo’n term meer vragen oproept dan helderheid geeft, dan moeten we daar ook kritisch naar durven kijken. We zijn immers een lerende organisatie.’

Is ‘people-first’ voor u helder?

‘Absoluut. Het betekent voor mij dat je met respect en aandacht met alles en iedereen omgaat. Het valt of staat met medemenselijkheid, dat is misschien wel het beste woord ervoor.’

Waar komt de onduidelijkheid vandaan? Het is immers al ruim drie jaar geleden dat het credo is geïntroduceerd. Was er misschien sprake van een valse start?

‘Ik geloof niet dat het een valse start is geweest. Al ben ik niet bekend met de details, toen was ik hier namelijk niet werkzaam. De onduidelijkheid zien we bijvoorbeeld wel in bepaalde vormen terugkomen; dat mensen het individu of een bepaalde groep op de eerste plaats willen zetten. Een ander kijkt er wéér anders tegenaan. Verschillende interpretaties hoeven niet per definitie verkeerd te zijn. Maar we moeten nu een pas op de plaats maken en ons afvragen: als we het over de UT als ultimate people-first universiteit hebben, is het dan helder waar we het over hebben?’

Tot die tijd gaan we de slogan niet gebruiken?

‘We zeggen niet dat we het niet meer willen gebruiken, dan zouden we het kind met het badwater weggooien. Wel dat we moeten werken om de definitie helder te krijgen. Daar ligt de komende tijd een uitdaging. Misschien wat paradoxaal, maar people-first hoeft niet volledig impliciet te worden – dat het op de achtergrond verdwijnt. Bovendien, we moeten de term juist expliciet maken door te dóén, niet alleen te roepen.’

Hoe ziet u dat voor zich?

‘Als we een beweging als Erkennen en Waarderen op een goede manier implementeren in de organisatie – zowel voor wetenschappelijk als ondersteunend personeel. Of neem sociale veiligheid voor studenten en medewerkers, waar we verder aan willen werken. Dán zijn we people-first bezig, vanuit de inhoud.’

Hebben we überhaupt wel een slogan nodig als universiteit?

‘Vooropgesteld, ik zie people-first niet als een marketingterm. Wel als een term om te bepalen waar we inhoudelijk voor willen staan als organisatie. Zodoende passen High Tech, Human Touch en De Ondernemende Universiteit nog net zo goed bij ons, ook in 2022. We zijn nog steeds ondernemend en we zijn nog steeds high tech, human touch. Het zit allemaal in ons DNA.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.