Miedema, eveneens decaan van ATLAS, kreeg van het college van bestuur de opdracht om zich te buigen over een cluster aan ‘building blocks’, het maatregelenpakket van de UT om financieel gezonder te worden. Ze moest een plan maken voor ‘effective cross-faculty (educational) innovation’, wat met name gevolgen zou hebben voor negen zogeheten ‘interfacultaire eenheden’. Dat zijn – naast ATLAS – het Designlab, ECIU, Pre-U, Studium Generale, de High Tech Human Touch-minoren, de studententeams, het honoursprogramma en de Twente Graduate School.
Toekomstmuziek
Om deze eenheden dichter bij elkaar te brengen, bedacht Miedema een voorstel om ze te verenigen in een zogeheten ‘innovative education centre’. Dat idee blijft echter bij toekomstmuziek. Miedema kon de decanen niet overtuigen, vertelt ze. ‘Nu zou – opnieuw – een financiële en HR-analyse moeten komen van de interfacultaire eenheden. Daar bedank ik voor.’
Miedema, die in september met pensioen gaat, gaf de opdracht daarom terug aan het college van bestuur. ‘Ik ben een bouwer, geen boekhouder.’
Zelfsturende studenten
In het centrum zoals Miedema dat voor ogen had, zouden studenten, scholieren, promovendi en EngD’s samenwerken aan projecten. ‘Alle interfacultaire eenheden hebben immers studenten nodig. Studenten kunnen de projectdoelen zelf aanbrengen, maar ook gebruikmaken van vragen vanuit het bedrijfsleven die de UT bereiken, of via andere challenges.’
‘In de projecten leren ze projectmanagement, leiderschap en persoonlijke ontwikkeling, want ze zijn daarnaast zelfsturend en zelf onderzoekend: je bepaalt zelf je leerdoelen en je ontdekkingsreis binnen zo’n project. Dat zou van alles kunnen zijn, waarbij studenten uitbetaald worden in studiepunten en de begeleidende docenten in certificaten’, zo legt Miedema het concept uit. ‘Dat moeten certificaten zijn die van belang zijn voor de loopbaan van docenten en wetenschappers, volgens de principes van erkennen en waarderen.’
Actief studentenleven onder druk
Volgens de ATLAS-decaan haakt haar plan in op de trend dat het actieve studentenleven onder druk staat. ‘In deze tijd waarin studenten worden gestimuleerd om steeds sneller te studeren, worden ze minder gestimuleerd om extracurriculaire doelen op te pakken. Terwijl die doelen juist zo goed zijn voor de vorming van studenten naast hun disciplinaire kennis en vaardigheden’, zegt ze. ‘Dit idee biedt een geweldig verhaal om de unieke kenmerken van de UT uit te dragen aan toekomstige studenten. De UT is more than a degree. Hier krijg je niet alleen kwalitatief hoogstaande ontwikkeling, maar ook sociale en persoonlijke vorming.’
In die nieuwe opzet zou ze wel de eigenheid van de interfacultaire eenheden willen bewaken. ‘Daar moet je niet aan tornen, ze hebben allen hun eigen karakter en kwaliteiten. Alle interfacultaire eenheden zijn uit zichzelf erg waardevol, maar de clubjes zijn wel erg gefragmenteerd. Ik wilde die samenbrengen en ze bovenal perspectief geven; deze hele universiteit is inmiddels bezuinigingsmoe.’
CvB-woordvoerder Laurens van der Velde bevestigt dat Miedema de opdracht onlangs teruggaf. Volgens hem wordt de opdracht wel doorgezet, maar dan in afgeslankte vorm. ‘Dat wil zeggen: focus op mogelijkheden voor besparingen en de realisatie daarvan, focus op de kerntaken van de eenheden en mogelijke efficiency-slagen. Dat gebeurt door het clusterteam samen met de eenheden.’