Bezuinigingen op post en pakketten

| Rense Kuipers

Ook de postkamer van de UT moet kosten besparen en het zien rond te krijgen met minder personeel. Alleen bij uitzonderingen zijn er daarom nog spoedverzendingen en zal de post minder vaak bezorgd worden.

Archief U-Today.

Vanaf komende week gaan UT’ers de veranderingen merken in de verzending en bezorging van post en pakketten. Bezorging van de interne post gaat van vijf keer per week naar drie keer. Pakketten worden alleen nog dagelijks geleverd in de grote gebouwen Horst en Carré. In andere gebouwen probeert de afdeling inkoop en logistiek binnen 72 uur de pakketten te bezorgen.

Het heeft alles te maken met kostenbesparing en krappe personele bezetting bij de postkamer, licht teamleider inkoop & logistiek Camillio Delfgaauw desgevraagd toe. ‘We zijn van acht mensen naar vier gegaan. Dat is krap. We moeten focussen op onze kerntaken, want het is roeien met de riemen die we hebben.’

Spoedverzendingen

Ook op andere kostenposten probeert de postkamer te besparen. Zo zijn zogeheten expreszendingen alleen nog maar mogelijk via de postkamer zelf – niet meer via de servicedesks. ‘Alle verzendingen gaan in principe als standaardverzending de deur uit’, aldus Delfgaauw. Dat kan volgens hem de kosten halveren.

Alleen bij hoge uitzondering kunnen mensen aankloppen voor een spoedverzending. ‘Een expresverzending is in verreweg de meeste gevallen echt niet nodig, er zijn tegenwoordig meer dan genoeg manieren om een zending veilig en snel op de juiste plek te krijgen’, aldus Delfgaauw. ‘Vanwege die hoge kosten bij expreszendingen hopen we die zoveel mogelijk te ontmoedigen. Bij échte spoedgevallen is altijd wat mogelijk, daar denken we graag over mee.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.