Qualtrics, Evasys, LimeSurvey en Maptionnaire, zomaar een greep uit de online oplossingen die op de UT gebruikt worden om vragenlijsten te maken voor onderzoek en bijvoorbeeld vakevaluaties. Volgens het bericht op de serviceportal van de UT sluit de beslissing om voor CrowdTech te kiezen aan ‘bij de strategische lijn van de UT: meer uniformiteit, samenwerking en kwaliteit in hoe we werken.’
Voor alle vragenlijsten
Concreet betekent dat een centrale oplossing voor de hele UT: vakevaluaties, wetenschappelijke enquêtes en vragenlijsten voor personeel. Ook studenten moeten het vanaf nu gebruiken, zowel binnen de opleidingen als voor externe zaken als peilingen onder verenigingen. Vóór de invoering van CrowdTech was er geen centrale universiteitsbrede tool voor enquêtes.
Data- en privacybescherming
Als belangrijke reden voor de overstap wordt betere data- en privacybescherming genoemd. Een ander voordeel is volgens de UT dat CrowdTech een Nederlands bedrijf is, waardoor de data op Nederlands grondgebied opgeslagen blijft. Ondanks eerdere bezwaren omtrent dataveiligheid bij Amerikaanse bedrijven als Google en Microsoft blijven de vragenlijst-oplossingen van deze aanbieders bruikbaar.
Studenten en wetenschappers die nog enquêtes hebben lopen via andere softwarepartijen worden opgeroepen die voor eind augustus te exporteren. Volgens de planning worden andere oplossingen vanaf september het komende jaar langzaam ‘uitgefaseerd’.