BKO op de schop: minder papierwerk voor docenten

| Rense Kuipers

Het traject voor de BasisKwalificatie Onderwijs (BKO) ziet er sinds deze maand anders uit: deelnemende docenten hoeven er volgens de nieuwe opzet maar liefst zeventig uur minder tijd aan te besteden en werken meer in groepen.

Photo by: RIKKERT HARINK

Op enkele uitzonderingen na hoort elke UT-docent een BasisKwalificatie Onderwijs te halen, de facto een bewijs dat je bekwaam bent om les te geven. Zo’n BKO – of University Teaching Qualfication (UTQ) – is sinds 2008 aan alle Nederlandse universiteiten een erkend certificaat.

Minder papierwerk

De afgelopen maanden ging het UT-traject op de schop, met als voornaamste redenen om de schrijfdruk bij deelnemers en de werkdruk bij de beoordelingscommissie te verzachten. In het ‘oude’ traject waren deelnemers in totaal 250 uur bezig met het behalen van de kwalificatie. In de nieuwe opzet is dat nog maar 180 uur. Het verschil zit met name in het bijhouden van een dossier. Daar stond voorheen 80 uur voor, maar wordt fors verlaagd naar 10 uur. Volgens de nieuwe opzet tonen deelnemers hun bekwaamheid voldoende aan door opdrachten te voltooien tijdens het traject.

De nieuwe opzet moet het BKO-traject beheersbaarder, transparanter en motiverender maken voor docenten. Zo verschuift het eerder voornamelijk individuele karakter van het traject naar meer groepswerk; het is de bedoeling dat docenten met en van elkaar leren. Daarnaast wordt meer gewerkt met deelcertificaten, wat het gehele traject minder een verplicht nummertje moet maken voor docenten.

‘Niet te schools’

De universiteitsraad bracht woensdagochtend ongevraagd advies uit over het herontwerp van het opleidingstraject voor UT-docenten. De raad hamerde erop hoe belangrijk het is om de recent geïntroduceerde onderwijsvisie te integreren in het nieuwe BKO-traject. Ook moet de BKO volgens de raad docenten de ruimte geven om hun eigen leerproces vorm te geven. ‘Zo’n traject moet meer zijn dan alleen door hoepels springen’, zei Emile Dopheide van Campus Coalitie. ‘Bovendien begrijpen we dat er een aantal verplichte elementen is, maar we moeten voorkomen dat het traject te schools wordt.’

Dat is volgens rector Tom Veldkamp zeker niet het geval. Hij nam eveneens alle andere zorgen weg bij de Uraad – er is volgens hem al aandacht besteed aan het integreren van de onderwijsvisie en de nieuwe opzet wordt na dit eerste jaar geëvalueerd.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.