Camelot belooft beterschap met nieuwe huurcontracten

| Jelle Posthuma

Vastgoedbeheerder Camelot, de verhuurder van de studio’s in de Hogekamp, past de huurcontracten van haar bewoners aan. Dit gebeurt na overleg met onder meer de Universiteit Twente. De verhuurder lag de afgelopen jaren regelmatig onder vuur vanwege te hoge kosten.

Photo by: RIKKERT HARINK

In een persbericht laat Camelot weten geen voorschot meer in rekening te brengen voor de eindschoonmaak; de kosten voor schade en vervangingen te standaardiseren en de afrekening van servicekosten voortaan in overleg met bewonerscommissies vast te stellen. Vorig jaar startte Camelot al een proef waarbij de UT als ‘onafhankelijke derde’ de servicekosten vaststelde.

Kritiek op Camelot

De verhuurder lag de afgelopen jaren diverse keren onder vuur vanwege te hoge kosten. In 2018 werden er zelfs Kamervragen gesteld over Camelot. Niet veel later verlaagde de verhuurder de borgsom van de woningen in de Hogekamp van tweeduizend naar duizend euro. Ook eisten bewoners van de Hogekamp in 2019 (met succes) hun geld terug voor de schoonmaakkosten en toegang tot de digitale portal.

In het persbericht over de nieuwe huurcontracten steekt Camelot deels de hand in eigen boezem. ‘We moeten helaas vaststellen dat we de afgelopen jaren met elkaar te weinig geïnvesteerd hebben in de service naar onze huurders’, zegt directeur Patricia Ghering. ‘We zien in dat het beter kan en daarom werken we nu ook keihard om onze dienstverlening te verbeteren.’

Geschaad vertrouwen

Wouter Waanders, die begin 2020 een vereniging voor bewoners van de Hogekamp oprichtte, is blij met de voornemens van Camelot. ‘Het is goed dat ze dingen anders aan willen pakken. Maar door wat er in het verleden is gebeurd, is het vertrouwen geschaad. Daarom houd ik een slag om de arm. Ik ben benieuwd wat er écht gaat veranderen. Eerst zien, dan geloven.’

Volgens Waanders probeert Camelot de slechte reputatie van het bedrijf te redden met de nieuwe huurcontracten. ‘Ze zijn de laatste tijd regelmatig negatief in het nieuws. Het patroon is toch dat Camelot vooral aan studenten wil verdienen, waarbij ze gebruikmaken van regelgeving die niet altijd even duidelijk is. Ik vind het vreemd dat de UT op haar eigen website nog steeds doorverwijst naar deze verhuurder, terwijl heel wat studenten zich gedupeerd voelen door de hoge servicekosten, problemen met de borg en slechte communicatie.’

Afgelopen voorjaar zegde Waanders zijn eigen studio in de Hogekamp op. ‘Ik betaalde te hoge servicekosten en zag dat in de toekomst niet snel veranderen. Daarom ben ik vertrokken. Er loopt hierover nog een zaak van meerdere huurders bij de Huurcommissie. Wat de aangepaste huurcontracten voor dit proces gaan betekenen, weet ik nog niet precies.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.