Ondernemerstips, BBQ en Bernal

| Björn Vriezekolk

Studievereniging Stress nodigde Annemarie van Gaal uit voor haar evenement Stress Summer Chills donderdagavond. Het werd een leerzame avond, met het nodige vertier.

Photo by: Gijs van Ouwerkerk

Na de lezing van Van Gaal, bekend van het televisieprogramma; ‘een dubbeltje op zijn kant’, volgde een BBQ en verschillende optredens van ‘Can I touch your friend?’ en niemand minder dan Jody Bernal.

American Dream

Van Gaal is succesvol, maar heeft ook mindere tijden meegemaakt. Ze komt uit Heerlen, bekend als een van de minst aantrekkelijkste steden om te wonen. ‘Amsterdam was mijn American Dream, ik was er nog nooit geweest maar ik wist dat ik het in Amsterdam kon gaan maken.’ Het eindigde iets anders, de eerste persoon die ze ontmoette was een Amerikaan waar ze zwanger van raakte. ‘Ik was 19 jaar, een alleenstaande moeder zonder studie of geld. Dit waren de meest zware tijden uit mijn leven. Ik had meerdere baantjes om rond te komen’ Ze moesten vechten voor een normaal inkomen maar op een gegeven moment kwam er iets op haar pad.

In 1990 werkte ze bij een groot uitgeversbedrijf: de VNU. Er werd binnen het bedrijf gezocht naar werknemers die Moscow Magazine wilde opzetten in Rusland. ‘Ik mocht eerst niet want ik was een vrouw, een alleenstaande moeder en had niet gestudeerd. Toch is het gelukt, omdat ik ervoor gevochten heb maar ook omdat er niemand wilde.’ Het opzetten van dit magazine mislukte echter volledig. Maar ze bleef samen met haar collega Derk Sauer in Moskou want ze hadden kansen gezien en lessen geleerd.

Twee soorten ondernemers

Er zijn volgens Van Gaal twee soorten ondernemers, de eerste is overtuigd van zijn product of service en weet precies waarom de markt zijn product zou willen. De tweede ondernemer is wat voorzichtiger: hij of zij gaat ervanuit dat de markt onvoorspelbaar is en laat de markt bepalen of het product of service succesvol gaat zijn. De ondernemer is vaak veel gemotiveerder en gepassioneerder over zijn product, maar dit zorgt voor een blinde vlek: de passiontrap. Als je de markt laat beslissen of jouw product goed is of niet dan ben je veel bestendiger tegen een crisis.

Dit is ook de reden waarom Moscow Magazine faalde. En de reden waarom alles wat zij in Rusland probeerde faalde. Samen met Sauer richtte ze in 1992 Indepent Media op. Met de lessen die ze geleerd hadden wisten ze dit bedrijf zo succesvol te maken dat ze binnen 5 jaar 700 werknemers hadden en wel 20 kranten- en tijdschriftentitels.

Oren en ogen van de markt

Een voorbeeld hiervan is een groep van krantenverkopers die ze gebruikten als oren en ogen van de markt. ‘Een kleine groep van bezorgers mocht naar het hoofdkantoor komen en mocht meebeslissen hoe het tijdschrift eruit kwam te zien. Zij wisten immers het beste wat goed verkocht en wat niet. Dit werkte enorm goed. Ieder ander groot mediabedrijf is hier te arrogant voor. Met dit concept hebben we bijna iedere marketing award binnen gesleept.’

Na het verhaal van Van Gaal volgde de BBQ. Jody Bernal dook het podium op. ‘Jullie hadden wat geld over aan het eind van het jaar en dan sta ik ineens hier’, waren zijn woorden. Desalniettemin zat de sfeer er goed in en kon iedereen meezingen met de hits van ondertussen alweer 16 jaar geleden.