‘Meer studieplekken en stopcontacten’

| Rense Kuipers

De komst van een Starbucks in het Educafé zorgt juist voor 40 extra studieplekken. Dat antwoordde collegevoorzitter Victor van der Chijs woensdagochtend op vragen van de Universiteitsraad over het verdwijnen van studiemogelijkheden.

Van der Chijs telt op dit moment 94 studieplekken in het Educafé. ‘In het leerplein dat gerealiseerd wordt zijn dat er 86. Het Starbuckscafé zelf biedt ook studieplaatsen en je bent er niet verplicht consumpties af te nemen. Je kunt er dus gewoon zitten om te studeren’, aldus Van der Chijs.

Meer studieplekken

Met de Starbucksvestiging erbij zal het Educafé 136 studieplekken tellen. Ook zal volgens Van der Chijs het aantal stroompunten verdubbeld worden.

De Uraad had – naar aanleiding van negatieve geluiden van dagelijkse gebruikers van het Educafé – nog een aantal vragen meer. Onder andere de doorloopmogelijkheden naar verenigingsruimtes, eventuele problemen met nooduitgangen van borrelruimtes en de beschikbaarheid van de ruimte voor grote activiteiten van faculteit EWI, zoals de bachelordiploma-uitreiking.

Van der Chijs antwoordde: ‘De doorloop wordt 2 meter breed, dus die aanpassingen zijn gedaan. De nooduitgangen zijn getoetst aan wet- en regelgeving. Daar voldoen we ook aan.’ Volgens Van der Chijs is het Educafé ook bij grotere activiteiten van EWI volledig beschikbaar, ‘anders kan ook naar andere ruimten worden uitgeweken.’

‘Geen schoonheidsprijs’

De Uraad leek tevreden met deze antwoorden. Karim El Assal van studentenpartij DAS wilde echter benadrukken dat de communicatie met studieverenigingen tekortschoot. Volgens hem waren de studieverenigingen er ‘zeer niet content mee’.

Van der Chijs: ‘Voor de zomer is al vertrouwelijk gesproken met de voorzitters van studieverenigingen. De verenigingen waar het om gaat zijn de laatste tijd gewisseld van bestuur. De nieuwe bestuursleden hebben we op 18 september bijgepraat.’

Ook zei Van der Chijs dat Starbucks maar op één plek wilde vestigen en dat de koffieketen bepaalde protocollen hanteert, ook hoe ze omgaan met publiciteit. Hij besloot: ‘De communicatie naar de studieverenigingen toe verdient niet de schoonheidsprijs.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.