'Vijf stappen naar een zelfsturende auto'

| Johannes de Vries

De ontwikkeling van zelfsturende auto’s kent in totaal vijf stappen en inmiddels zijn we bezig met stap 2 en 3. Dat betoogt hoogleraar Marieke Martens donderdag, als ze haar oratie uitspreekt. ‘Over 10 jaar wordt de zelfsturende auto op grotere schaal gebruikt.’

Photo by: Flickr.com | Mohammed Mustafa

De rede ter gelegenheid van de ambtsaanvaarding van Martens heeft als titel ‘ITS en human factors: op de grens tussen mens en techniek’. ITS, ‘intelligent transport systems’, is de toepassing van ICT in het verkeer, die volgens Martens voorlopig niet zonder menselijke inbreng kan.

‘Voordat de computer het autorijden helemaal kan overnemen, moeten we dat tussenstappen maken waarbij we de kracht van de mens combineren met de kracht van de techniek,’ vertelt Martens.

Kracht van mens en techniek

‘Mensen kunnen zich bijvoorbeeld goed aanpassen aan veranderende omstandigheden, zelfs als het omstandigheden zijn waarmee ze nog nooit te maken hebben gehad. Bovendien kan de mens de intenties van andere mensen goed interpreteren. Maar computers en sensoren raken aan de andere kant niet vermoeid en kunnen veel beter vooruitkijken naar files, gladheid en wat andere auto’s doen.’

Volgens Martens hoeft het geen doel te zijn om iedereen zo snel mogelijk aan een zelfrijdende auto te helpen. ‘Het gaat er om dat het beter, veiliger en comfortabeler wordt, ook als dat niet volledig automatisch is.’

De oratie van Marieke Martens vindt plaats in de Waaier, aanstaande donderdag vanaf 16:00 uur.

Vijf stappen naar zelfrijdende auto’s

  1. Geen gas meer geven of niet meer sturen. Bestaat al. Denk aan adaptive cruise control en systemen die auto’s binnen de belijning laat rijden.
  2. Geen gas meer geven én niet meer sturen, maar nog wel zelf opletten om te corrigeren. Bestaat ook al, maar alleen in bepaalde omstandigheden. Sommige auto’s kunnen bijvoorbeeld uitstekend zelfstandig filerijden.
  3. Geen gas meer geven én niet meer sturen én niet meer opletten. Hier zijn systemen voor, maar die zijn nog erg beperkt. Kunnen bijvoorbeeld alleen op de snelweg rijden. Geven een seintje zodra je het over moet nemen.
  4. Geen gas meer geven én niet meer sturen én niet meer opletten én geen noodzaak meer om over te nemen: de auto is zelf in staat veilig aan de kant van de weg te gaan staan als hij iets niet meer kan.
  5. Geen enkel menselijk ingrijpen meer nodig: de auto rijdt van A naar B.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.