Het CvB heeft de VEB-notitie 'Hoofdlijnen van een geïntegreerd communicatieplan UT' deze week voor standpuntbepaling naar de U-Raad gestuurd. In zijn begeleidende brief merkt het College op dat zowel de dienst VEB als het CvB vinden dat in de externe communicatie het ondernemende karakter van de universiteit benadrukt moet blijven. Over het feit dat in het voorgestelde nieuwe credo 'Onderzoekend, Ontwerpend, Ondernemend' het woord Onderwijzend ontbreekt laat het CvB zich overigens niet uit.
VEB diende een 'geïntegreerd communicatiebeleid' te ontwikkelen dat gericht is op alle belangrijke doelgroepen van de UT en gebaseerd op de nieuwste inzichten omtrent de gewenste positionering van deze universiteit in haar omgeving. Dat is gebeurd op basis van onder meer het Instellingsplan 1995-1998 en discussiebijeenkomsten met groepjes betrokkenen binnen de UT. Het externe communicatie-adviesbureau De Positioneringsgroep concipieerde een interim-rapport over de nieuwe communicatiestrategie.
De opstellers van de notitie wilden met name bepalen of de voor Nederland 'unieke' twee-kernen structuur (twee-kernen filosofie) van de UT, de maatschappelijk relevante combinatie van technische en maatschappijwetenschappen zoals die in de missie van de universiteit wordt uitgedragen, binnen de instelling wel op de bedoelde wijze wordt beleefd en uitgedragen. Ook vroegen zij zich af of dit unieke UT-kenmerk voldoende wordt weerspiegeld in het huidige communicatiethema 'De ondernemende universiteit'.
De twee-kernenfilosofie impliceert echte interactie en wederzijdse versterking tussen de twee kernen. De notitie constateert echter dat binnen de UT voor zo'n interactie 'geen breed draagvlak' bestaat. Er zou veeleer angst leven voor bedreiging van de identiteit van de eigen kern, concurrentie qua geldstromen, en verzwakking van het image van de UT als 'technische universiteit'. Daarnaast wordt de invloed van de produkten van de twee-kernen interactie, zoals de bijdrage van de nieuwe opleidingen aan de instroom, stelselmatig onderschat en verdrongen. Vanuit een communicatiestrategie is deze situatie 'niet te accepteren', aldus VEB.
zie ook: 'Ondernemende universiteit' dekt lading niet helemaal