In de notitie geeft VEB een aantal concrete aanbevelingen. De belangrijkste is het voorstel voor het credo van de drie O's, dat typeringen als 'Universiteit voor technische en maatschappijwetenschappen' en 'De ondernemende universiteit' moet vervangen, in combinatie met een sterkere nadruk op de twee-kernen 'produkten' van de UT (onderwijs, onderzoek, kennistransfer). Op 'Onderzoekend, Ontwerpend, Ondernemend' kan volgens VEB in de pr naar believen worden geparafraseerd: 'Begrijpen, Beheersen, Benutten', bijvoorbeeld, of: 'fundamenteel Onderzoeken; toepassingsgericht (multidisciplinair) Ontwerpen; gezindheid tot Ondernemen bijbrengen'.
VEB geeft daarnaast enkele andere 'essentiële aanbevelingen'. Die luiden: kiezen voor 'uniekheid' (gebaseerd op de twee-kernenstructuur, volgens VEB de 'essentie van het profiel'), kiezen voor een 'onderscheidende' positionering (waarbij de uniekheid van de UT het centrale punt is), en kiezen voor selectieve, ondersteunende bewijsvoering (het in de pr geloofwaardig maken van claims met behulp van 'geselecteerde bewijzen').
Meer werk
Andere aanbevelingen in de notitie zijn het meer werk maken van de internationale profilering van de UT, het afstemmen van de positionering van de UT met de deelpositioneringen van UT-onderzoekscholen en -instituten, het scheppen van intern 'draagvlak' voor de nieuwe communicatiestrategie ('interne communicatie vóór externe communicatie'), meer nadruk op 'persoonlijke' communicatie (die zou passen bij aard & omvang van de UT) en concentratie van middelen (het bewerken van media dient omwille van efficiency en kostenbeheersing in de juiste mix te gebeuren).
Volgens Martin Evertzen (hoofd VEB) wordt overigens nog nagedacht over de vraag of in het kader van een eventuele nieuwe communicatiestrategie het logo en de huisstijl van de UT aan een bijstelling toe zijn.
Het College van Decanen noemt in een brief aan het CvB de VEB-notitie een 'realistische weergave' en een 'goede analyse' van de situatie. Wel pleit het CvD er voor om het credo 'De ondernemende universiteit' niet te snel overboord te gooien. 'De in deze notitie voorgestelde verandering komt niet alleen te snel (vaak wijzigen in korte tijd levert verwarring op), bovendien is het gekozen nieuwe credo te ingewikkeld (het doet bijvoorbeeld te sterk denken aan het door het KIvI gehanteerde credo)', aldus het CvD. Het genoemde KIvI-credo luidt Scheppend denken, schouwend doen.