publiciteit
De TU Eindhoven reageerde met een resoluut nee. 'Een publieke instelling als de onze moet belastingcenten ophoesten om de publieke omroep te sponsoren', noteerde de Volkskrant, 'wij doen zeker niet mee.'
Sluikreclame, daar ging het om. In een briefje vroeg communicatiebureau IPW uit De Bilt of de universiteit genegen was als sponsor op te treden voor een AVRO-programma over universiteiten. Voor 75- of 40 duizend gulden zou de instelling een hele trits aan publicitaire voordelen krijgen, benevens een 'hoge mate van invloed op de onderwerpen die aan bod zullen komen'.
En inderdaad, het gewraakte briefje rolde onlangs ook van de fax bij de dienst Voorlichting en Externe Betrekkingen alhier. De Twentse voorlichters blijken wat minder preuts dan hun collega's in Eindhoven. Als het wat oplevert voor de UT is er niets mis mee, zo luidt de nuchtere reactie van VEB-medewerker Hans Lammertink. 'Wij zijn een onderwijsinstelling en maken gebruik van wat de media aanbieden. Het is niet onze verantwoordelijkheid om te kijken of dat wel mag.' Wat niet wegneemt dat het nog allerminst zeker is of de UT deze herfst studenten gaat werven via de AVRO. 'Op zich klinkt het aardig. Maar je praat wel over veel geld. We willen eerst weten wat precies de mogelijkheden zijn.'
Reclamebureau IPW - dat overigens vaker klusjes opknapt voor de UT, zoals het vervaardigen van de personeelsadvertenties - houdt vol dat de actie legaal is. Het Commissariaat voor de Media zegt dat de methode verboden is en blijft. De brief: 'Het Commissariaat heeft de samenwerking AVRO/Admedia RTV-kern tot op heden nog nooit op een fout kunnen betrappen.'
Tot op heden?
Credo
Het is het mooiste wat een copywriter of voorlichter kan overkomen: de eigen slogan schopt het tot gevleugeld taalgebruik. Even Apeldoorn Bellen. Foutje, bedankt. In die zin is de UT-slogan 'De ondernemende universiteit' een fraai stuk pr geweest, al was het natuurlijk nooit de bedoeling dat de term in de volksmond synoniem werd met bijklussende hoogleraren.
Tot gevleugeld spraakgebruik zal het voorgestelde nieuwe credo van de UT het niet brengen. 'Onderzoekend, ontwerpend, ondernemend', het klinkt niet. De parafrase 'Fundamenteel Onderzoeken, toepassingsgericht Ontwerpen, gezindheid tot Ondernemen bijbrengen' bekt al helemaal niet lekker. En de variant 'Begrijpen, Beheersen, Benutten' is wel erg utilitaristisch.
Het probleem met het nieuwe credo is verder dat het de lading niet dekt. De reeks 'Onderzoekend, Ontwerpend, Ondernemend' past bij een R&D-instelling als het Philips NatLab, maar lijkt voor een universitaire instelling als de UT veel minder geschikt. De UT is immers primair een instelling van hoger onderwijs. 'Onderwijzend' zou bij de drie O's dus beslist niet mogen ontbreken. Nu staan ze voor: 'Onwelluidend, Onbruikbaar, Onvolledig'.