TO-studenten gaan colleges keuren

| Redactie

Met ingang van het nieuwe studiejaar gaan studenten Onderwijskunde de kwaliteit van een aantal TO-colleges keuren met zogeheten signaalgroepen. Vijf vrijwilligers bespreken hierin na het tweede en het vijfde college welke onderdelen van het vak voor verbetering vatbaar zijn. De opmerkingen worden doorgegeven aan de docent, die daarmee de cursus kan veranderen nog voordat de collegereeks is afgesloten.

Het onderwijskundige novum is een initiatief van het Studentenoverleg Toegepaste Onderwijskunde (SOTO), dat twee jaar geleden al met een plan voor signaalgroepen kwam. Vorige week werd het idee door het faculteitsbestuur overgenomen. Groot voordeel van de signaalgroepen boven de gebruikelijke evaluaties is dat de docent tijdens zijn collegereeks op aanwijzing van de studenten veranderingen door kan voeren. De signaalgroepen vervangen de mondelinge bespreking van de cursus. De schriftelijke evaluaties blijven bestaan.

'Deze methode is veel effectiever', zegt Iris van de Kamp van SOTO. 'De docent kan meteen veranderingen doorvoeren. Bovendien is het veel motiverender voor de studenten omdat ze het voor zichzelf doen. Het is nu niet meer zo dat opmerkingen pas een jaar later gebruikt worden.'

Voorwaarde is wel dat de docent gewezen wordt op concrete punten die op korte termijn verbeterd kunnen worden. Van de Kamp: 'Kritiek als: 'het is een saai college' werkt niet, want daar kan een docent niets mee. Het moet gaan om kleine problemen, zoals het gebruik van onduidelijke sheets of de verdeling van de aandacht over de verschillende onderwerpen die aan bod komen.'

De signaalgroepen kunnen omgekeerd ook gebruikt worden door de docenten wanneer hen het gedrag van de studenten niet aanstaat, zegt TO-onderwijsdeskundige drs. G. Carleer. 'Het systeem werkt dus wederzijds.'

Welke colleges op deze manier gekeurd gaan worden is nog niet duidelijk. 'Het is te omslachtig om bij elk vak een signaalgroep in te voeren. We denken aan nieuwe colleges, of vakken waar in het verleden problemen mee geweest zijn.' Waarbij Carleer opmerkt dat het bij de signaalgroepen alleen om de didactische kant van de zaak gaat. 'Grote onderwerpen als de inhoud van een college kun je hiermee niet bekijken. Het gaat om de kleine dingen die gemakkelijk verbeterd kunnen worden.'

Naast het vergroten van de kwaliteit van colleges moeten de signaalgroepen ook de discussie aanzwengelen over de verbetering van het onderwijs van de faculteit. Want daarover wordt zelfs bij onderwijskunde te weinig gepraat, vindt Anne Ormel van SOTO. 'Dat er aandacht is voor de kwaliteit van onderzoek is normaal, maar onderwijs heeft voor de opleidingscommiisie een minder hoge prioriteit. Wanneer je er naar vraagt krijg je als antwoord: 'Wat is goed onderwijs dan?' Op die manier beland je telkens in een hele andere discussie.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.