Muzikaal Broodje niet erg boeiend

| Redactie

In Broodje cultuur probeert men het publiek een zo breed mogelijk scala van podiumkunsten te laten zien. Naast cabaret en toneel, komen daarom ook dans, film en muziek aan de orde. De muziek van Hindemith, die men afgelopen maandag in de Audiozaal van de Vrijhof kon horen, was echter dermate ontoegankelijk, dat men er weinig studenten mee zal trekken. De muziek van Hindemith heet 'expressionistisc

In Broodje cultuur probeert men het publiek een zo breed mogelijk scala van podiumkunsten te laten zien. Naast cabaret en toneel, komen daarom ook dans, film en muziek aan de orde. De muziek van Hindemith, die men afgelopen maandag in de Audiozaal van de Vrijhof kon horen, was echter dermate ontoegankelijk, dat men er weinig studenten mee zal trekken.

De muziek van Hindemith heet 'expressionistisch'. Dat betekende in dit geval, een muziekstijl die zich leek te kenmerken door het ontbreken van structuur. De muziek werd niet afgerond aan het eind van een regel, noch aan het eind van een couplet van de gedichten. Ook kwamen thema's niet terug, zoals in veel klassieke muziek het geval is.

Zang (Margo Rens) en pianospel (Maarten Hillenius) klonken echter wel klassiek. Beiden lieten horen ervaren en goede musici te zijn. Op de kwaliteit van de uitvoering valt dan ook weinig aan te merken. Ook de keuze voor de audiozaal (in plaats van het amfitheater) was in dit geval in orde.

Het meest interessant voor wat minder getraind publiek, was de ontstaansgeschiedenis van het stuk, dat men uitvoerde. 'Das Mariënleben op .27' is een gedichten-cyclus, die Rainer Maria Rilke begin deze eeuw schreef. Hij probeert het leven van Maria eens een keer met Maria zelf als hoofdpersoon te beschrijven (in plaats van Jezus).

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.