'FC Twente moet terug naar het echte supportersgevoel'

| Redactie

FC Twente is geen supportersclub meer. En zonder supporters geen topvoetbal, waarschuwen Marcel Hesselink en Gert van Uffelen. Een half jaar lang maakten de UT-studenten het sponsorhome van het Diekmanstadion tot afstudeerplek. Binnenkort is hun strategisch plan voor de club klaar. Ze zullen het missen - de fraaie staaltjes op het trainingsveld en het aparte wereldje dat voetbal heet. 'Bij een wedstrijd zit ik nooit meer rustig op de tribune.'

.chap Afstuderen in de kantine van het Diekmanstadion

De kantine is verlaten. Opgestapelde barkrukken, een afgedekt biljart en een lichte, schrale bierlucht die herinnert aan het sponsorfeestje van afgelopen weekend. Achterin de zaal zoemen twee computers op eikehouten cafétafels. Zelf meegenomen. Glimmende ogen: hoe vaak stonden ze hier niet voor de ramen, het afgelopen half jaar. Starend naar het trainingsveld. 'Dat is vaak nog mooier dan een wedstrijd. Laatst nog, een omhaal van Bruggink. Pal voor onze neus. Daar was die goal van Van Basten niets bij.' De tijd die verloren ging met kijken haalden ze in met overwerk. 'Ja, dit is een prachtige plek. Een betere afstudeeropdracht konden we ons niet voorstellen.'

Idolaat

Marcel Hesselink en Gert van Uffelen. De een is voetbalgek van nature, de ander was al jaren idolaat van FC Twente. De een is bedrijfskundige, de ander studeert BSK en samen brachten ze hun laatste studiejaar door in het Diekmanstadion. Het strategisch plan dat de UT-studenten voor de voetbalclub ontwikkelen is bijna klaar.

De conclusies van het rapport zijn duidelijk: FC Twente moet terug naar het supportersgevoel. De club, vinden de UT-studenten, heeft de afgelopen jaren haar trouwe fans verwaarloosd ten faveure van de sponsors, en dat moet anders. 'Want', zegt Van Uffelen, 'Zonder supporters is er geen voetbal.'

Vooruitlopend op de komst van een nieuw stadion bedacht het tweetal een trits maatregelen die het publiek weer bij FC Twente moeten betrekken. Meer amusement rond de voetbalwedstrijd moet er komen. Op het terrein winkeltjes waar petjes, sjaals, shirtjes en andere merchandising wordt verkocht. De supportersvereniging kan wel wat nieuw leven gebruiken, agressieve aanhang moet met een preventief beleid bestreden worden. En horeca, veel horecavoorzieningen moeten er komen. Zodat de wekelijkse voetbalmiddag de sfeer krijgt van een Amerikaanse honkbalwedstrijd. 'Je moet zorgen dat de mensen iets eerder komen, en later weer weggaan', zegt Hesselink. 'Er moet eten en drinken zijn. Optredens. Niet zoiets zieligs als een boerenblaaskapel, maar totaalamusement. Zodat naar een wedstrijd kijken weer een echt een uitje wordt.'

Verweven

Gert van Uffelen kijkt de fraai ingerichte ruime rond. 'Vroeger was dit een supportersrestaurant. Nu is het afgestaan aan een sponsor. De supporters die wat willen drinken of eten moeten nu in de rust een heel eind lopen. Dat doen ze dus niet.' Nee, dan de faciliteiten voor het bedrijfsleven. 'Het kwam zelfs voor dat fans met een jaarkaart van de hoofdtribune af moesten omdat zich een sponsor had aangemeld. En die krijgen automatisch vaste plaatsen. Natuurlijk zijn sponsors heel belangrijk. En dat blijven ze ook. Maar nu zijn ze wel heel verweven met de club. Sponsors die in het algemeen bestuur zitten, dat kan niet.'

Want uiteindelijk zijn het naast de sponsors ook de fans die de kas van de club moeten spekken. Want daar gaat het om: FC Twente moet weer rijk worden.'Hoe hoger de begroting, hoe beter de prestaties', weet Van Uffelen. 'Zo gaat dat nu eenmaal in het voetbal. Wie veel geld heeft kan topspelers betalen. Als die inkomsten er komen, voorspel ik de club een gouden toekomst.'

Die boodschap is niet nieuw, dat hebben ze in de wandelgangen van het Diekman al begrepen. Er wordt al langer gemord over het gebrek aan aandacht voor de supporters. De UT-studenten hopen die gevoelens met hun strategisch plan nu eindelijk eens serieus te verwoorden. Al zal veranderen veel tijd kosten. 'Het besef is er wel', zegt Van Uffelen, 'maar de situatie zal langzaam en stapsgewijs anders moeten worden.'

Stadion

Cruciaal daarbij is de komst van een nieuw stadion, ter vervanging van het grauwe, vervallen thuishonk waar het opmerkelijk hoog in de eredivisie acterende FC Twente nu over beschikt. Een ruim complex moet het worden, met genoeg accommodatie voor supporters, sponsors en spelers. Zonder nieuwbouw geen uitbreiding van het supportersbestand en dus geen topprestaties, waarschuwen de UT-studenten. Bovendien kan een stadion met uitstraling de heersende opinie van de sportpers over FC Twente ('saai stadion, saai voetbal, agressieve aanhang') veranderen. Maar van de noodzaak van een nieuw thuisfront lijkt de gemeente Enschede nog nauwelijks overtuigd, zegt Van Uffelen somber. 'De kans op subsidie is heel klein. Zonder nieuwbouw is er geen FC Twente meer. Want naar zo'n bouwval komen mensen niet.'

Een vreemd bedrijf is het, zo'n voetbalclub. Zeker voor studenten die overheid en bedrijfsleven gewend zijn. Geen profit en geen non-profit- organisatie, zegt Hesselink, 'dat zie je nergens zo.' En dan dat sfeertje: 'na een tijdje begrijp je pas hoe het hier werkt. Iedereen wil er wat te zeggen hebben, vanwege de publiciteit die er omheen hangt.'

Kille sfeer

Nee, zo'n cultuur is nergens mee te vergelijken, vindt het tweetal. Al is er wat dat betreft al veel verloren gegaan, de laatste jaren. Hesselink: 'Alles staat of valt tegenwoordig met resultaat. De sfeer begint killer te worden - de hele voetbalwereld is op geld gericht. Dit begint steeds meer op een professioneel bedrijf te lijken.'

De vraag hoeft eigenlijk niet gesteld - afstuderen tussen voetbalidolen is meer dan bijzonder. Soms was dat moeilijk, nieuw beleid uitstippelen voor een club waar je met hart en ziel aan verknocht bent. Het is ze aardig gelukt zakelijk te blijven, zeggen Hesselink en Van Uffelen nu. Al zitten ze in het weekend 'echt niet meer rustig op de tribune.' Hesselink: 'Je zit er toch middenin. Dan komt zo'n Boerebach even langslopen, of de jongens leggen hier een biljartje. Na een half jaar krijg je bepaalde gevoelens voor de club. Het zal moeilijk zijn hier weg te gaan, over een paar weken.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.