Vijf jaar geleden peilde UT-Nieuws (dat destijds nog Universiteitsblad Twente heette) voor het eerst de mening van haar lezers. Die toonden zich in 1989 'tevreden tot zeer tevreden' over het universiteitsblad. Met de aantekening dat de krant wel wat kritischer en 'dynamischer' kon. Daaraan lijkt te zijn voldaan. Iets meer dan de helft van de ondervraagden is nu van mening dat de krant kritisch genoeg is bij het volgen van de ontwikkelingen aan de UT. Ook objectiviteit, onderhoudendheid, diepgang en overzichtelijkheid scoren hoog, al is een vaste groep van de ondervraagden (20 procent) minder te spreken over die kwaliteiten.
Het UT-nieuws wordt goed gelezen, zo blijkt uit het onlangs verschenen rapport. Van de ondervraagden leest 88 procent het blad 'vaak tot altijd'. Slechts twee procent zegt de krant nooit open te slaan. Van het totaal aantal verstuurde enquêtes werd een volgens de onderzoekers opmerkelijk groot aantal (59 procent) ingevuld. Die hoge respons duidt volgens hen op een 'grote betrokkenheid' van de lezers bij het universiteitsblad. Gevraagd naar een rapportcijfer geven de lezers de krant een zeven. Zowel wat schrijfstijl als opmaak betreft oordeelt 80 procent dat UT-nieuws 'zeer goed leesbaar' is.
De krant wordt vooral gebruikt als informatiemedium. Driekwart van de ondervraagden is te spreken over het informatieve gehalte van het blad. Opvallend is dat meer dan de helft van de lezers geen uitgesproken mening heeft over de kwaliteit van de artikelen: 'men vindt het noch goed, noch slecht.'
De specials (dit jaar onder andere over Internet, wetenschappelijk onderzoek in Rusland en het Institut Teknologi in Bandung) worden het meest gewaardeerd. Een groot deel van de lezers (33 procent van de studenten, 23 procent van het personeel) vindt dat er te weinig themanummers verschijnen. Het minst tevreden is men over het cryptogram: 51 procent van de ondervraagden vindt de wekelijkse hersenkraker 'uitgesproken oninteressant.'
Wat betreft de onderwerpkeuze zijn bestuurlijke ontwikkelingen en universiteitspolitiek het minst populair: slechts twaalf procent leest de artikelen hierover. Daarentegen zegt 46 procent van de ondervraagden meer over de eigen faculteit in de kolommen te willen zien. Iets meer dan de helft pleit voor meer berichten over de landelijke universitaire ontwikkelingen en onderzoek. De studenten zien graag de aandacht voor sport (40 procent) en studentenzaken (50 procent) uitgebreid. Ten slotte moet er ook ruimte zijn voor lokaal en regionaal nieuws, vindt 33 procent van het personeel en 54 procent van de studenten.
Een groot aantal ondervraagden maakte van de mogelijkheid gebruik suggesties te doen voor nieuwe rubrieken. Veel genoemd worden een discussieforum, recensies, een cartoon en een kookkolom. De hoofdredacteur van UT-nieuws verwerkt de resultaten van het onderzoek in een beleidsnotitie, op basis waarvan de krant wordt gerestyled en op verschillende inhoudelijke aspecten wordt aangepast.