Discriminatie
Verder in het blad de nota 'organisatie dienstverlening', die slecht is gevallen bij vier van de zes faculteiten aan de RL. De notitie, waarin de plannen voor een reorganisatie van de universitaire diensten zijn vastgelegd, is sterk bekritiseerd. Er is volgens de faculteiten te weinig naar eerder commentaar geluisterd en verder vindt men de nota te onduidelijk en wordt er geklaagd over het ontbreken van een overzicht van de financiële consequenties. In de reactie van de juridische faculteit op de nota wordt gesproken over een 'kil en bureaucratisch produkt waarin de menselijke factor ontbreekt'.
Reorganisatie
Ook in Delft wordt gewerkt aan reorganisatie van het Bureau van de Universiteit. Delta meldt dat het aanvankelijke plan, waarop veel kritiek kwam uit de universitaire geledingen, inmiddels is bijgesteld. In eerste instantie voorzag het plan erin om het bureau in te krimpen van 250 naar 187 voltijdsbanen. Nu wordt er gesproken over een teruggang naar 206 fte's. Diensten die in de eerste notitie van november '94 op de nominatie stonden om afgestoten te worden, zoals het Muzisch Centrum en het Sportcentrum, blijven in het nieuwe plan onder beheer van het Bureau. De Medezeggenschapscommissie van het Bureau kan tot maart advies uitbrengen over het plan, waarna het college van bestuur een besluit zal nemen en overleg zal voeren met de vakbonden.
Na allerlei juridische verwikkelingen rond de privatisering van het Techniek Museum Delft, ziet het er naar uit dat het museum nu geheel onder het beheer van de TU Delft komt. Met een statutenwijziging en twee bestuursbenoemingen is de zaak rond en krijgt het college van bestuur van de TUD volledige zeggenschap over het bestuur van het museum. Waarschijnlijk zullen de oude bestuurders, de Stichtingen Histechnica en Techniek Delft, elkaar binnenkort bij de rechter treffen om nog wat oude geschillen, die zijn ontstaan bij het proces van privatisering van het museum, uit te vechten.
Vervoersplan TUE
Op de TU Eindhoven is men bezig met een 'vervoersmanagementproject', lezen we in Cursor, een soortgelijk project als het vervoersplan van de UT. Eerste uitkomst van de enquête die onlangs in het kader van het project werd gehouden onder medewerkers van de TUE is dat er grote belangstelling bestaatvoor carpoolen. Vooruitlopend op het 'persoonlijk reisadvies', dat de medewerkers die de enquête hebben ingevuld binnenkort ontvangen, krijgen de 170 respondenten die aangaven belangstelling te hebben voor carpoolen alvast informatie hierover. In deze informatie worden telefoonnummers van mogelijke reisgenoten vermeld. Daarnaast wordt gekeken wat er gedaan kan worden om het carpoolen nog aantrekkelijker te maken. Gedacht wordt aan een carpool-informatiesysteem, een aantrekkelijke financiële regeling en een 'gegarandeerde-terugrit' voorziening. Door het opzetten van een carpool bestand wordt het mogelijk zeer veel mogelijke pools te vormen. Slechts voor 10 van de 170 mensen lukte het niet om een geschikte reisgenoot te vinden.
Verder in Cursor een artikel over stand van zaken rond het 'Probleem Gestuurd Onderwijs' (PGO) dat in september bij de faculteit Werktuigbouwkunde werd ingevoerd. Door middel van deze onderwijsvorm moeten de studenten meer communicatieve vaardigheden verwerven, en leren verschillende vakgebieden te integreren. Werken in een team en praktijkgerichtheid zijn andere aspecten van PGO. De projectleider curriculumherziening van de faculteit, ir. Han Smits, noemt de invoering van PGO een 'succestory'. Volgens hem blijken studenten, docenten en vakgroepen allen baat te hebben bij deze nieuwe onderwijsvorm en zijn de resultaten boven verwachting. Medewerkers van de faculteit zijn 'in de leer' geweest bij de Rijksuniversiteit Limburg, waar veel ervaring is opgedaan met PGO. In Eindhoven koos men voor een iets andere aanpak, waarbij het werken met casussen wordt afgewisseld met 'gewone' colleges. Het beste bewijs voor het succes van PGO is volgens Smits het rendement. Na afloop van het eerste trimester bleek slechts zes procent van de studenten geen enkel vak in dat trimester gehaald te hebben; voorheen was dat maar liefst vijftig procent.