Ombudsman wil zelfstandiger steunpunten

| Redactie

De steunpunten studiefinanciering moeten klachten van studenten zelf kunnen afhandelen, zonder tussenkomst van de Informatie Beheer Groep (IBG) in Groningen, vindt de Nationale Ombudsman. De IBG wil daar echter voorlopig niets van weten.' Een student met problemen wil onmiddellijk actie zonder ingewikkelde verdere stappen', zei ombudsman mr.drs. M. Oosting vorige week bij de opening van het nieuwe

De steunpunten studiefinanciering moeten klachten van studenten zelf kunnen afhandelen, zonder tussenkomst van de Informatie Beheer Groep (IBG) in Groningen, vindt de Nationale Ombudsman. De IBG wil daar echter voorlopig niets van weten.'

Een student met problemen wil onmiddellijk actie zonder ingewikkelde verdere stappen', zei ombudsman mr.drs. M. Oosting vorige week bij de opening van het nieuwe steunpunt studiefinanciering in Den Haag. 'Het gebeurt nu nog regelmatig dat een steunpunt de student voor het oplossen van problemen verwijst naar de Nationale Ombudsman!'

Oosting wil dat de 16 regiokantoren van de IBG, die de oude 25 steunpunten vervangen, de bevoegdheid krijgen om zelfstandig veranderingen aan te brengen in de centrale computer, waarin alle gegevens over beurzen landelijk liggen opgeslagen. Vooral studenten met acute financiële problemen zouden daar mee geholpen zijn. Bijkomend voordeel is bovendien dat de stroom mutatieformuleren wordt teruggedrongen. Dat scheelt irritatie en vermindert het risico van zoekraken, aldus de Ombudsman.

Verder stelde Oosting voor dat de regiokantoren in het vervolg zelf afspraken mogen maken met ex-studenten over invordering van hun schulden. Zo kan volgens hem worden voorkomen dat een groeiend leger dure deurwaarders op hen moet worden afgestuurd.

De IBG wil echter niets weten van een volledige zelfstandigheid voor de steunpunten. Hooguit kan er op kleine schaal wat worden geëxperimenteerd, vindt plaatsvervangend directeur H. van Schoten. Zo mogen de steunpunten tussen januari en maart onder strikte voorwaarden zelf in de centrale computer de aanvragen voor leningen invoeren. Verder wil het IBG de komende tijd absoluut niet gaan.

Kritiek had de Ombudman in Den Haag opnieuw op de matige bereikbaarheid van de steunpunten studiefinanciering. Nog steeds ontvangt hij daarover klachten. Verder pleitte hij voor uniformering van computerprogramma's die worden gebruikt voor adviezen. 'Zes verschillende antwoorden op dezelfde vraag - één van de zaken die bij de Nationale Ombudsman kwamen - dat mag niet gebeuren.' En ook handig: 'Maak de kennisgevingen wat minder cryptisch. Dat bespaart werk en ergernis.'

Marcel Wiegman

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.