Dat stelt de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) na een half jaar experimenteren met de 'studentenlijn', de professionele opvolger van de 'klachtenlijn'. In totaal kwamen 243 telefoontjes binnen op het speciale nummer voor vragen en klachten over onderwijs, studiefinanciering en huisvesting. De studentenbond wil de inventarisatie gebruiken om structurele veel voorkomende problemen definitief op te lossen.
Studenten lopen bij hun instelling niet zelden tegen een muur, constateert de LSVb, 'vaak nadat ze van het kastje verwezen zijn'. Vooral de wijze waarop met de vrijwillige bijdrage voor extra's als excursies wordt omgegaan wekt grote irritatie: 'De soms zelfs slinkse manieren waarop instellingen geld proberen los te trekken van studenten grenst aan geldklopperij. Tot aan dreigingen toe dat de student absoluut niet kan worden toegelaten als de bijdrage niet wordt overgemaakt.'
Verwijt
Ook krijgen de instellingen het verwijt af en toe zo slordig te zijn dat studenten hun tempobeurs domweg niet kunnen halen. Zo komt het volgens de LSVb nogal eens voor dat het behaalde aantal studiepunten niet te achterhalen is. Verder zitten colleges en werkgroepen wel eens 'vol', terwijl voor sommige vakken in de loop van het jaar plotseling minder punten worden toegekend. De meeste instellingen organiseerden hun herkansingen bovendien in september, zodat de tentamens niet meer meetelden voor de tempobeurs van dat jaar.
Veel klachten over de tempobeurs vloeien voort uit een gebrekkige communicatie tussen universiteiten, hogescholen en de IBG, stelt de LSVb. Zo kwam een studente die voldoende studiepunten haalde door een raar misverstand toch in de problemen. Ze had tegen het einde van het studiejaar de achternaam van haar moeder aangenomen. De instelling had de studiepunten die ze had gehaald op haar oude naam echter niet overgeschreven. Van het IBG kreeg ze vervolgens het bericht dat haar beurs was omgezet in een lening.
Ook over de IBG zelf kreeg de LSVb opnieuw veel klachten. Nog altijd komen sommige brieven niet in Groningen aan, zelfs als het om aangetekende brieven gaat. Vaak gaat er wat mis met het persoonlijk doorgeven van een adreswijziging op een steunpunt. Zo kreeg een student op zijn oude postadres berichten over partnercontrole. Hij ontdekte dat pas toen de deurwaarder de schuld kwam innen op zijn nieuwe woonadres. Dergelijke bereikbaarheidsproblemen doen zich de laatste tijd wel minder voor, ontdekte de LSVb.
LSVb-studentenlijn: 030-313029.