Streven naar 'peloton-effect'

| Redactie

Een 'peloton-effect' krijgen, dat is een van de doelstellingen van drs. K.A. de Jonge, onderwijsdecaan van de faculteit Informatica. Studenten moeten elkaar uitdagen om gezamenlijk een studiejaar af te ronden en samen proberen de eindstreep binnen 5,5 jaar te halen, zoals is afgesproken.

De Jonge heeft het relatief gemakkelijk. In 1992 is Informatica gestart met een nieuw curriculum, waarover tevredenheid bestaat. Zo zijn toen al het projectvak 'Ontwerpmethoden' en een ontwerpproject ingevoerd. Inhoudelijk verandert daarom weinig.

Informatica-studenten kunnen wel een verlaging van het aantal vakken per trimester tegemoet zien. Bovendien zullen extra studiepunten worden toegekend aan onderdelen die feitelijk meer tijd kosten dan nu wordt gehonoreerd.

Twee propadeuse-vakken schuiven door naar het volgende jaar. Daarvoor in de plaats komt een integratieproject, waarvan vorm en inhoud nog moeten worden ingevuld. Dit betekent dat de propedeuse nauwelijks lichter wordt, want de faculteit wil de selectieve werking van dit examen beslist handhaven.

Om studenten te dwingen regelmatig te presteren, zal deelname aan projecten slechts mogelijk zijn indien de noodzakelijke voorkennis aanwezig is. De stage, totnutoe een keuzevak, wordt verplicht.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.