TBK volgt daarmee het voorbeeld van Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek. De rendementen bij de laatste faculteit stegen na het invoeren van het blokonderwijs in 1993. Het slaagpercentage voor de exacte vakken lijkt bij Werktuigbouwkunde nog niet sterk in de lift te zitten. Hoewel studenten en docenten enthousiast reageren op het in september ingevoerde projectonderwijs zal het propaedeuse-rendement er het eerste jaar niet sterk op vooruit gaan. Dit zegt prof.dr.ir. H.J. Grootenboer, onderwijsdecaan van de faculteit. 'Pas in september kunnen we de balans opmaken, maar ik verwacht, op grond van de eerste resultaten, niet meer dan een lichte stijging. Die progressie moeten we in de komende jaren verder uit gaan bouwen'.
Het percentage WB-studenten dat in één jaar het propaedeuse-diploma behaalt daalde de afgelopen jaren dramatisch. In het jaar 1992-1993 lukte dat slechts ruim achttien procent van de studenten. Een dieptepunt, waarna de faculteit besloot het onderwijs op z'n kop te zetten. Vanaf dit collegejaar krijgen eerstejaars een deel van het onderwijs in de vorm van projecten. De eerste resultaten lijken geen schokkende ommekeer, maar een langzaam stijgende lijn tot gevolg te hebben.
Waarom de resultaten van eerstejaars studenten vanaf 1990 zo sterk daalden weet Grootenboer niet. 'In 1992 gaven we hetzelfde onderwijs als vijf jaar geleden en we hebben geen verklaring voor die daling', aldus de onderwijsdecaan.
Ook bij TBK zijn weinig verklaringen voor de daling van het eerstejaars rendement. De lage percentages noopten de faculteit echter tot het nadenken over veranderingen. Daar is het plan Praxis uitgekomen. Als de faculteitsraad eind februari instemt met de nieuwe onderwijsvormen, zullen ze volgend collegejaar geïmplementeerd worden. Het blokonderwijs moet de student meer pressie geven om aan de slag te gaan, terwijl het blokonderwijs voor groter enthousiasme zal moeten zorgen.