Onderwijsvernieuwster Tobias inspireert

| Redactie

In de vorige week gehouden themaweek 'Aansluiting gezocht' was de woensdag ingeruimd voor hoofdattractie Sheila Tobias (foto). Deze Amerikaanse onderzoekster en universitair docente, zelf sociaal wetenschapster, houdt zich bezig met de vraag waarom zo weinig scholieren kiezen voor exacte studies. Dit is volgens haar een probleem omdat hierdoor de topechelons in het bedrijfsleven en de politiek wor

In de vorige week gehouden themaweek 'Aansluiting gezocht' was de woensdag ingeruimd voor hoofdattractie Sheila Tobias (foto). Deze Amerikaanse onderzoekster en universitair docente, zelf sociaal wetenschapster, houdt zich bezig met de vraag waarom zo weinig scholieren kiezen voor exacte studies. Dit is volgens haar een probleem omdat hierdoor de topechelons in het bedrijfsleven en de politiek worden gedomineerd door mensen die geen affiniteit hebben met exacte wetenschappen. Gevolg is onder meer dat belangrijke beslissers onvoldoende aandacht hebben voor research en development. De oplossing voor de te eenzijdige studiekeuze van scholieren moet worden gezocht in het onderwijs. Hierbij gaat het om zowel de vorm, meer in groepen samenwerken, als de inhoud, meer aandacht en waardering voor andere vaardigheden zoals communicatie en reflectie. Deze aanpak maakt de bèta- en technische studies niet alleen aantrekkelijker voor een bredere groep scholieren, maar zorgt er bovendien voor dat de afgestudeerden beter voldoen aan de eisen van hun toekomstige werkgevers. Dat de lezing van de gedreven Tobias inspireerde bleek wel uit het feit dat na afloop verschillende toehoorders om meer informatie vroegen. De themaweek mocht sowieso een succes worden genoemd want alle lezingen trokken een ruime belangstelling.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.