‘COVID-19 maakte duidelijk dat ons onderwijs flexibel is’

| Michaela Nesvarova

Waar komt de passie voor het doorgeven van kennis vandaan? In de rubriek ‘Meet the teacher’ spreken we met mensen die zich volledig richten op onderwijs. Dit geldt voor Justine Blanford misschien nog wel meer dan voor andere mensen. Zij is de allereerste hoogleraar met accent op onderwijs op de UT.

Photo by: RIKKERT HARINK

Hoe rolde je het onderwijs in?

‘Ik vond doceren altijd al leuk. Mijn moeder heeft foto's van mij van toen ik een jaar of vijf of zes was, waarin ik voor een bord les sta te geven. Een carrière in het onderwijs was een logische stap voor me.’ 

Weet je al op welke onderwerpen je je vooral gaat richten?

‘Momenteel is dat op het onderwerp ‘weerbaar onderwijs’ - niet alleen in de context van een pandemie, maar ook op het gebied van de veranderende dynamiek en eisen van studenten. Ik verwacht niet dat het mogelijk zal zijn om één duidelijk model te ontwikkelen, aangezien de onderdelen daarvan afhankelijk zijn van de eigenschappen van de universiteit, het programma en de studentenpopulatie. In plaats daarvan moeten we verschillende 'weerbare’ modellen uitproberen en die vervolgens aanpassen.’

Wat leerde de pandemie ons over onderwijs?

‘De pandemie liet ons zien hoe aanpasbaar en weerbaar onderwijs is met behulp van hedendaagse technologieën en de beschikbare infrastructuur op de universiteit. Hoewel de pandemie duidelijk maakte hoe flexibel studenten en medewerkers zijn, is er nog genoeg te doen. In juli stuurden we een vragenlijst rond om beter te begrijpen wat wel en niet werkt, zodat we vervolgens kunnen nadenken over mogelijke verbeteringen. Eén aspect dat duidelijk opviel was hoe gemotiveerd medewerkers waren om studenten een leeromgeving van hoge kwaliteit te blijven bieden. Iedereen wilde er het beste van maken en experimenteerde met verschillende vormen van communicatie en onderwijsactiviteiten. Om terug te komen op je vraag; we leerden dat het zeker mogelijk is om diverse aspecten van onderwijs naar een online omgeving te verplaatsen, maar dat daarmee zaken als interactie wel wat lastiger werden. Dit is een goed moment om ons onderwijs opnieuw te beoordelen.’

Wat zijn de grootste uitdagingen en voordelen van online onderwijs?

‘Ik denk dat veel mensen aanvankelijk dachten dat online onderwijs niet zo goed was als fysiek onderwijs. Ik verwacht dat zij inmiddels inzien dat dit niet per se het geval is. Natuurlijk verlies je wel wat bij de overgang naar een digitale omgeving, maar het is een kwestie van de juiste balans vinden. Online onderwijs heeft ook voordelen, bijvoorbeeld een veel groter bereik. Iedereen met een internetverbinding kan vanaf elke locatie deelnemen. Daarmee kun je gebieden bereiken die anders compleet afgesloten blijven.’

Verwacht je dat online onderwijs de toekomst heeft?

‘Ik denk dat online onderwijs een onderdeel van het onderwijs blijft, maar de manier waarop het geïntegreerd wordt en in hoeverre dit gebeurt, hangt af van het programma en de studentenpopulatie. Fysiek en online onderwijs hebben elk hun eigen duidelijke voordelen. Het hangt af van de leeftijdsgroep. Voor bachelorstudenten die voor het eerst op zichzelf wonen, is volledig online onderwijs wellicht niet zo geschikt. Ze leren niet alleen over het onderwerp van hun studie, maar ook over zichzelf. Voor oudere studenten en professionals kan online onderwijs daarentegen een ideale oplossing zijn. Het biedt werkende professionals met een gezin die niet in staat zijn om naar de universiteit af te reizen de mogelijkheid om verder te werken aan hun ontwikkeling.’

Hoe weet je dat je het goed doet als docent?

‘Een docent stopt nooit met het analyseren van wat hij of zij goed of fout doet. Aan de andere kant moet je accepteren dat niet iedereen even geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp. Als je op slechts één persoon een flinke indruk maakt, is dat al een hele prestatie. Ik kreeg niet zo lang geleden een e-mail van een oud-student die me vertelde dat ze net een nieuwe baan had gevonden en nog altijd gebruik maakte van alles wat ze van mij leerde. Als je zoiets hoort, weet je dat je het goed gedaan hebt.’

Onderwijsfocus

De rol van hoogleraar met accent op onderwijs is weggelegd voor wetenschappers die uitstekend presteren op het gebied van zowel onderzoek als onderwijs. Justine Blanford is de eerste persoon die deze rol toegekend krijgt aan de UT. Ze is een expert op het gebied van Geografische Informatiesystemen (GIS) en ruimtelijke data. Voordat ze in april onderdeel werd van de Earth Observation Science onderzoeksgroep van de faculteit ITC, werkte ze als associate teaching professor aan de Penn State University in de VS.

        

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.