Bartelink benoemde dat ze niet altijd een interesse had in de zee, en het duiken. ‘Ik kwam voor de opleiding onderwijskunde in 1989 naar de UT. Toentertijd melde ik mij aan voor de Twentse Studenten Alpen Club. Ik was in die tijd vooral bezig met klimmen, en niet zozeer met duiken. Het duiken ontdekte ik op mijn dertigste, door mijn man. Hij dook veel in de Noordzee, vooral bij scheepwrakken. Ik ging steeds vaker met hem mee, en op die manier ontdekte in mijn passie voor het duiken.’
Onder de indruk
Ze besloot voor zichzelf deze avonturen in de Noordzee vast te leggen, iets wat weinig mensen toen deden. ‘Veel mensen weten niet hoe mooi de Noordzee kan zijn. Ik liet familieleden ook de beelden zien, en zij waren allemaal erg onder de indruk.’
In 2011 begint Bartelink aan een carrièreswitch, dit deed ze met behulp van de Marina van Dammebeurs. ‘Met het gekregen geld volgde ik een beroepsduikopleiding, en verschillende mediacursussen’, vertelde ze. Kort hierna werkte de alumna mee aan de documentaire ‘V.I.S.S.E.N’ over de Nederlandse visserij.
Vissenporno
‘De regisseurs van die film leerden mij een verhaal opbouwen. Ondanks dat ze er onderwater niet bij waren, gaven ze vanaf boven perfect hun visie door. Zij leerden mij om niet alleen simpelweg de vis filmen, iets wat ze ook wel gekscherend ‘vissenporno’ noemden. Maar juist hoe ik het perspectief van die vis in beeld kon brengen.’
Met deze kennis ging de alumna met haar eigen documentaire aan de slag, ‘The Live Bait Sqaudron’. De film gaat over hoe in 1914, kort na het begin van de eerste wereldoorlog, een Duitse onderzeeër drie schepen neerhaalde. Het incident bleef jaren onderbelicht, wat volgens haar vreemd is, want het dodenaantal weekt niet veel van dat van de Titanic. Hoe kon dit gebeuren? En hoe ziet het scheepwrak er nu uit? Allemaal vragen die in de documentaire aan het licht komen.
Containerramp
In de jaren daarna volgden vele films, maar ook hielp Bartelink mee met oprichten van de stichting ‘Duik De Noordzee Schoon’. De organisatie haalde in 2019 de landelijke media. Nadat er een containerramp plaatsvond in het waddengebied, belandden 342 containers vol met plastic in de Noordzee. De organisatie wist na de ramp zo’n 2500 kilo plastic uit de zee te halen.
Klaudie begon met haar compagnon, Peter van Rodijnen, zeven jaar geleden aan de film De Wilde Noordzee. De documentaire trok 151 duizend bezoekers, en won een gouden kalf. Maar om de film op het witte doek te krijgen was nog een behoorlijke uitdaging. ‘We hadden aan het begin geen enkele euro. Ik ben zeven jaar bezig geweest met het werven van fondsen en sponsors. We moesten ook ons eigen geld erin stoppen, dat was een enorm financieel risico. Ik had op een gegeven moment drie ton schuld,’ vertelde Bartelink.
Aan het einde van haar lezing kon het publiek vragen stellen. Die drie ton schuld, die kwam Bartelink uiteindelijk te boven. ‘Het risico nemen betaalde zich uit’, aldus de alumna. En ze liet het publiek achter met een teaser: het tweede deel van De Wilde Noordzee, die zit in de pijplijn.