Australische winter extra uitdaging voor Solar Team Twente

| Rense Kuipers

Solar Team Twente maakt zich in het Australische Darwin op voor de start van de Bridgestone World Solar Challenge, die op 24 augustus van start gaat. Volgens teamlid Jesse van Dijk is er vertrouwen in de zonneauto en een topklassering. ‘We willen alles uit ons team en de auto halen.’

Het team laadt de auto uit na transport.

Jullie eerste kilometers in Australië zijn achter de rug, hoe gingen die?

‘De eerste testdag was zeker interessant. Je weet namelijk niet vooraf hoe de auto reageert op nieuw terrein en onder nieuwe omstandigheden. Hoe het systeem bijvoorbeeld reageert op hitte en zand. Zelfs het tijdsverschil met Nederland kan zorgen voor problemen met de code. Al met al kijken we tevreden terug op die eerste kilometers. Testdagen zijn altijd tumultueus. Dat maakt het ook leuk. Als er weinig gebeurt is het goed – en als er veel gebeurt eigenlijk ook. Liever dat je nu tegen dingen aanloopt dan tijdens de race.’

Hoe is het vertrouwen om het uiterste uit de auto te halen?

‘Dat vertrouwen is groot. Er zijn natuurlijk flinke verschillen met de voorgaande editie, vanwege veranderde regels. Deze auto is anderhalf keer zo groot en de batterij moest drie keer zo klein zijn. Er zit veel kennis van de teams van de voorgaande jaren in, maar uiteindelijk bouwen we de auto zelf, volgens onze visie, spelregels en berekeningen. Ik denk wel dat we de grenzen van het mogelijke opzoeken met onze auto, RED Discover.’

Normaliter is de Bridgestone World Solar Challenge altijd in oktober, nu in augustus. Vormde dat de grootste uitdaging?

‘Dat is zeker het grootste thema. Het betekende niet alleen dat we twee maanden minder tijd hadden om te bouwen, maar ook voor alle zaken eromheen. De organisatie was niet erg uitgesproken over hun motivaties om het evenement naar voren te halen, al is het logisch om innovatie te pushen en hebben ze het wellicht besloten vanwege veiligheid. Het valt nu middenin de Australische winter en de kans op bosbranden is nu kleiner.’

‘Veel omstandigheden zijn nu anders, doordat we in augustus racen. Er is een compleet ander klimaat. Het is een stuk minder warm vergeleken met oktober. Ook staat de zon lager, dus moeten we omgaan met meer schaduw. Bovendien is het nu drukker op de weg.’

Wat is de World solar challenge?

De Bridgestone World Solar Challenge is een tweejaarlijkse race voor zonneauto's. Teams racen van Darwin naar Adelaide, over een afstand van zo'n 3000 kilometer. Solar Team Twente deed voor het eerst in 2005 mee. Nog nooit ging de overwinning naar Twente, al kwam het team meerdere malen dichtbij met enkele podiumplekken en een crash vanaf koppositie.

Wat wacht jullie nog voor de start op 24 augustus?

‘Het worden drukke weken. We hebben nog een paar testdagen op de planning staan en natuurlijk een racesimulatie. Naast wat verplichte bijeenkomsten van de organisatie, zoals een veiligheidsbriefing, zijn we vooral bezig om onze auto zo optimaal mogelijk aan de start te laten verschijnen. Voor de 24e volgt nog een zogeheten scrutineering – een technische keuring – en de kwalificatie voor de race.’

Hebben jullie al een indruk gekregen van de concurrentie ter plekke?

‘We weten dat er andere teams zijn, maar hebben nog geen andere zonneauto’s zien rijden. We hebben wel een redelijke indruk gekregen van de auto’s van onze concurrentie en zien vooralsnog geen grote verrassingen, maar de details weten we niet. Niemand laat het achterste van hun tong zien; wij spelen ons spelletje, zij dat van hun. Natuurlijk is er sprake van gezonde rivaliteit, maar het is vooral heel gemoedelijk. We hebben al geprobeerd om af te spreken voor een potje voetbal bijvoorbeeld. Ik gun iedereen hun succes, maar het is aan ons om te laten zien waar we toe in staat zijn.’

De eerste Twentse winst in Australië wellicht?

‘Dat zou ik supervet vinden en ik zou het ons gunnen. Ik denk ook dat het erin zit, maar ik kan natuurlijk niet in de auto’s van andere teams kijken. Onze ambitie is om alles uit onze auto en ons team te halen wat erin zit. Met oog voor de veiligheid, uiteraard. We zoeken de grenzen op, maar gaan er niet roekeloos overheen.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.