‘Het vliegdekschip’ noemt woordvoerder Daniël Blik (22) de nieuwe zonneauto, de RED Discover. Met de nieuwe auto mikt het team op het hoofdpodium in de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Vanaf 24 augustus leggen de deelnemers in vijf dagen tijd de 3000 kilometer van Darwin naar Adelaide af. De uitdaging is om dat volledig op zonnekracht te doen, zonder tussendoor op te laden. ‘We hebben tijdens de race ook steeds pauzes van maar een half uur, dus we proberen die tijd zo efficiënt mogelijk te benutten en daarna ook daadwerkelijk weer onderweg te zijn.’
Een andere uitdaging was de tijd waarin het klaargespeeld moest worden. ‘We hadden zo’n twee maanden minder om alles uit te werken. Onze tijd en manier van werken hebben we dus ook zo efficiënt moeten inrichten,’ verklaart Blik.
Ondanks een pak reglementen waaraan de nieuwe auto moet voldoen denkt hij dat ze een goede kans maken: ‘Solar Team Twente hoort al zo’n twintig jaar bij de wereldtop in zonneraces. We hebben een paar mooie innovaties, waardoor we nog efficiënter kunnen rijden,’ klinkt het vol zelfvertrouwen.
SABINE helpt shinen
Naast een zo optimaal mogelijke aerodynamische vorm van carbon en een nieuwe boordcomputer is de RED Discovery ongeveer anderhalf keer groter dan de vorige editie. ‘Hij gaat van vier naar zes vierkante meter. Daardoor hebben we meer oppervlak om zonnestralen op te vangen. Met de nieuwe technologie van een zonnecelsponsor kunnen we per saldo meer kracht opwekken. Daarnaast hebben we SABINE als hulp. Deze technologie zorgt dat de zonneopbrengst maximaal blijft, zelfs bij schaduw.’
Voor de innovaties zijn al een paar geïnteresseerde bedrijven gevonden, die er graag patent op zouden willen. Welke, dat wil Blik nog even niet delen.
Aan de nieuwe auto hebben zeventien studenten van meerdere disciplines gewerkt. Zo’n vier van hen zijn ook de coureurs in Australië. ‘Onder andere van Industrial Engineering and Management, werktuigbouwkunde en ATLAS vanuit de UT, maar ook vanuit Saxion doen er een paar mee.’