Scheuren over de campus in racespel Assetto Corsa

| Stan Waning

Dankzij Erwin Hofman (26) kunnen gameliefhebbers sinds kort de campus als circuit gebruiken. De student Industrial Design Engineering bouwde in het populaire racespel Assetto Corsa de universiteitsgrond grotendeels tot in detail na. ‘Je krijgt echt het gevoel dat je over de campus rijdt.’

Voor mensen die het racespel Assetto Corsa niet kennen, heeft Hofman zijn werk gedeeld in een filmpje op YouTube (zie hieronder). Het resultaat is op sommige plekken verbluffend, bijvoorbeeld als zijn auto tussen de bomen bij Boerderij Bosch doorscheurt, of in de scherpe bocht rond de Meander. Hofman is er nuchter onder. ‘Ik heb er niet eens echt mijn best op gedaan. De basis van de campus lag er vrij snel. In de details en het mooi maken gaat de meeste tijd zitten, maar daar heb ik in dit circuit niet heel veel aan gedaan, maar sommige plekken zijn mooi gelukt. Door die herkenbaarheid – zoals bij gebouw Sky en de huizen aan de Matenweg en de Campuslaan – krijg je echt het gevoel dat je over de campus rijdt.’

Zandvoort

De student speelt de simulatiegame al jaren. In het spel gaat het niet zozeer om winnen of om nieuwe uitdagingen vrijspelen, maar vooral om het simulatiegevoel van racen. In de game zitten bekende circuits als Zandvoort en Spa-Francorchamps, maar het spel blijft populair omdat liefhebbers – zoals Hofman – zelfgebouwde circuits kunnen invoegen. Dat deed hij al eens eerder met een stuk weg in Spanje. ‘Een stuk van zo’n vijf kilometer, waar rally’s werden verreden. Daar heb ik echt mijn best op gedaan en vele uren in gestopt. Dat circuit is zo’n 14.000 keer gedownload.’

Huisstijl UT

De student loopt al jaren op de campus rond, maar dacht er nooit eerder aan om daar een simulatie van te maken. ‘Tot ik drie weken geleden met een collega een burgerlijke wandeling maakte in de pauze en hij dat idee opperde. Ik ging er gelijk mee aan de slag.’ Hofman legt het werk in grote lijnen uit. ‘Het voordeel van de campus is dat het grootste gedeelte heel gedetailleerd in Google Maps staat. Die data importeerde ik in een 3D-programma, net als de huisstijl van de UT. Die zie je terug in de auto waarmee je kan racen. In de herkenbare punten heb ik het meeste werk gestopt.’

Het lievelingsgedeelte van het circuit ligt voor Hofman in de buurt van zijn adres op de Campuslaan. ‘Bij de tennisbanen moet je normaal rustig door de bocht, omdat je door de graad van de bocht weinig ziet. In mijn simulatie kun je met 140 km p/u door de bocht, omdat er geen studenten in de weg fietsen en rechts geen voorrang heeft. Op dat punt is het circuit heel realistisch. Ik reed laatst met een VR-bril op en raakte een boom omdat ik de bocht niet haalde. Toen heb ik wel even gegild.’

Hofman heeft geen hoge downloadverwachtingen, nu het eindresultaat daar is. Hij hoopt vooral dat UT’ers die het racespel een warm hart toedragen hun rondjes over de campus waarderen. ‘En ik zit bij kartvereniging A La Kart. Daar vinden we het leuk om online te racen. Daar is dit ideaal voor, want er is niets mooier dan vol gas over de campus te racen zonder consequenties.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.