‘Business Days Twente geeft studenten richting’

| Stan Waning

In de maanden februari en maart staan de Business Days Twente weer op het programma. Tijdens dit carrière-evenement kunnen UT-studenten op de campus kennismaken met 170 bedrijven, of meedoen aan een van de 49 activiteiten.

Het complete programma beslaat een periode van acht weken. Een bewuste keuze, volgens de organisatie. ‘Want het is best veel. Er staan 49 activiteiten op de agenda. Studenten hebben gewoon college, dus zo is het voor hen, maar ook voor de bedrijven en voor ons behapbaar’, aldus Noor de Feber. Zij maakt samen met Joris van Lierop onderdeel uit van het bestuur van Business Days Twente. Of de Bedrijvendagen, zoals het evenement lange tijd heette.

Het duo merkt en hoort dat bedrijven snakken naar technisch personeel, maar volgens hen is het aantal bedrijven dat zich aanmeldde vergelijkbaar met vorige jaren. ‘Toen was de belangstelling ook groot. We hebben plek voor maximaal 170 bedrijven. Die zijn er dit jaar, maar dat was tijdens vorige edities ook het geval. Helaas moesten we meerdere bedrijven teleurstellen. We hebben een aantal criteria en proberen een mooie mix te maken, van (inter)nationaal naar regionaal en van groot naar klein. Ook willen we nieuwe gezichten de kans geven en is er plaats ingeruimd voor startups’, vertelt De Feber. Wat bedrijven betalen om op de beurs te staan, wil ze niet vertellen.

Programma van de Business Days Twente 2023

6 & 7 februari: Kick-Off Festival
9 februari: Lunchlezing met André Kuipers
15 & 16 maart: carriérebeurs
21 februari t/m 9 maart: Workshopweken
14 t/m 30 maart: Company Experience weken

Het bestuur heeft in de organisatie ook rekening gehouden met de wens van de UT om talent te behouden voor de regio. In de Grolsch Veste – waar het evenement plaatsvindt – is een speciaal gedeelte ingeruimd voor regionale bedrijven: Twente Plaza. ‘En tijdens de Company Experience-weken in maart kunnen studenten nog één op één kennis maken deze bedrijven, zodat ze na afloop een veel beter idee hebben over deelnemende bedrijven’, aldus Van Lierop.

Toegevoegde waarde

De spanning in de huidige arbeidsmarkt – zeker in de technische sector – roept de vraag op in hoeverre de rol van Business Days als intermediair tussen student en bedrijf nog nodig is. Juist nu weten bedrijven werkzoekende studenten maar al te goed te bereiken. Van Lierop twijfelt niet over de toevoeging van het evenement. ‘Het klopt dat er onwijs veel vacatures openstaan, maar juist dan is het belangrijk om een beeld te krijgen van bedrijven en de sfeer te proeven op een evenement waar die bedrijven aanwezig zijn. De beurs geeft studenten richting en biedt een mooie kans om te oriënteren.’

Het evenement trapt in de eerste week van februari af met een Kick-Off Festival en een lunchlezing. Inhoudelijk is het programma vergelijkbaar met vorige jaren. De Feber: ‘Een verandering is het Holland House, dat we samen met de Student Union tijdens het WK voetbal organiseerden in de Bastille om wat naamsbekendheid te creëren.’ Van Lierop vult aan: ‘En de beurs in de Grolsch Veste was vorig jaar een soort noodgreep door corona, nu kozen we daar bewust voor omdat het toen goed beviel.’

De lunchlezing wordt net als tien jaar geleden gegeven door astronaut André Kuipers. ‘We zochten een spreker die aansprekend is voor het grootste deel van de UT-gemeenschap, ook voor internationale studenten. Kuipers is bekend als astronaut, maar hij heeft ook een indrukwekkende academische loopbaan achter de rug waar hij inspirerend over kan vertellen’, verwacht Van Lierop. ‘Dat zien we als een mooie start van de Business Days.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.