Onderzoek om verkeersveiligheid campus te verhogen

| Rik Visschedijk

De verkeersveiligheid op de campus moet beter. UT-Spin-off Keypoint, een adviesbureau op het gebied van verkeer en mobiliteit, onderzoekt daarvoor de mogelijkheden. Mogelijkheden zijn een een 30km-zone op het hele terrein of extra drempels.

In de periode tussen 2013 en begin 2019 werden 130 ongelukken geregistreerd, wat neerkomt op zo’n twintig ongevallen per jaar. Dat staat in een rapportage over integraal veiligheidsmanagement op de UT. In de helft van de gevallen was sprake van letsel bij één van de betrokkenen. In de rapportage staat dat er een stijgende trend is van ongelukken op de ‘lastige’ verkeerspunten op de campus. Daarbij gaat het om kruisingen waar fietsers en automobilisten elkaar tegen komen.

Contractmanager terrein André de Brouwer zegt dat van een stijgende trend in het aantal ongevallen geen sprake is. ‘Dit jaar waren er juist minder ongelukken’, reageert hij. ‘Maar het klopt dat we al een tijdje kijken hoe we de verkeersveiligheid kunnen verhogen op de campus. Dat doen we samen met de gemeente. De vraag is wat we wel en niet kunnen doen, omdat het gaat om openbare wegen. Daarom hebben we het gespecialiseerde bedrijf Keypoint gevraagd om mee te denken. We zitten nog in de onderzoeksfase.’

De Brouwer zegt dat er nog geen besluiten zijn genomen. Maar denkrichtingen zijn om de maximale snelheid op de campus terug te brengen naar 30 kilometer per uur of het leggen van extra drempels.