Ipek Seyran Topan docent van het jaar 2019

| Rense Kuipers

Ipek Seyran Topan is de winnaar van de Centrale Onderwijsprijs en mag zich daarmee UT-docent van het jaar 2019 noemen. Zij versloeg vanmiddag in de finale in Waaier 3 collega-docenten Rutger Brunink en Sissi de Beer, na stemmen van de jury en het aanwezige publiek.

Topan, tijdens haar minicollege vanmiddag.

Ipek Seyran Topan teacher of the year 2019

Ipek Seyran Topan is the winner of the Central Education Award and can call herself the UT teacher of the year 2019. She defeated fellow teachers Rutger Brunink and Sissi de Beer this afternoon in the final in Waaier 3, after votes from the jury and the audience present.

Topan, gastdocente bij International Business Administration, beet in de halfvolle collegezaal van Waaier 3 vanmiddag het spits af. Na een korte, opgewekte introductie over haarzelf, nam ze het aanwezige publiek meteen mee in haar onderwerp: voorspellen. Haar belangrijkste boodschap, na steeds dieper in te gaan op praktijkvoorbeelden: voorspellingen komen nooit uit, maar met goed berekenen kom je een heel eind.

Brownse beweging

Na de IBA-docente was het de beurt aan Sissi de Beer, docente bij scheikundige technologie. Zij legde de ‘brownse beweging’ uit, door allereerst studenten te wijzen op hun desinteresse voor opruimen. De brownse beweging komt in alledaagse zin vooral voor in rondzwevende stofdeeltjes. Vervolgens legde De Beer - even enthousiast als haar voorgangster - uit waarom de deeltjes willekeurig bewegen en hoe een Griekse filosoof meer dan tweeduizend jaar geleden al observeerde dat het bestaan van atomen een rol speelden. Met eerst concrete voorbeelden en daarna de diepte in te gaan tot aan de theorieën van Einstein, wist ze iedereen knikkend en begrijpend mee te nemen in haar verhaal.

Pecha Kucha

De laatste docent was Rutger Brunink, genomineerd vanuit de opleiding psychologie. Hij gaf een presentatie binnen zijn eigen presentatie, in de vorm van een zogeheten Pecha Kucha (vrij vertaald: prietpraat). Volgens de regels van het Japanse presentatieconcept, gaf Brunink zichzelf exact 400 seconden om te presenteren over het fenomeen job crafting. Hij gebruikte twintig slides met enkel afbeeldingen en nam per slide slechts twintig seconden de tijd om uitleg te geven. Zijn boodschap: op deze manier presenteren dwingt je om creatief en, bovenal, to the point te zijn. Want, zo stelde Brunink: ‘Mensen praten vaak veel te veel en gaan te lang door.’

De winnaar

Na het stemmen toog iedereen naar borrelruimte MBasement, terwijl de jury, bestaande uit oud-winnaars Farid Vahdati, Martin van der Hoef en Erwin Hans en CELT-onderwijskundige Cornelise Vreman, achter gesloten deuren overleg pleegde. In de borrelruimte maakten zij bekend dat Topan de nieuwe docent van het jaar is geworden. Volgens de jury en de organiserende commissie won ze vanwege haar vermogen om concepten goed uit te leggen en door ‘personaliteit te tonen in haar presentatie’. Ze krijgt de prijs, een geldbedrag van 2500 euro en een oorkonde, officieel uitgereikt bij de opening van het academisch jaar in september.