Titel verdedigen met twee zonneauto’s

| Rense Kuipers

Titelverdediger Solar Team Twente staat dit weekend met twee zonneauto’s aan de start bij de European Solar Challenge op het Belgische circuit van Zolder. Het draait voor teamleider Annelies Dekker om teambuilding. ‘Maar we gaan ook ons best doen om te winnen.’

Het is jullie eerste, echte test als nieuw solarteam, hoe leven jullie naar de wedstrijd toe?

Dekker: ‘We zien het vooral als een goede oefening voor de World Solar Challenge die over een jaar in Australië is. Tweeënhalf week geleden zijn we als team begonnen. Het is voor ons belangrijk om op elkaar ingespeeld te raken. Daarom gaat deze race meer om de teambuilding dan om de prestatie.’

Toch zijn jullie titelverdediger bij de European Solar Challenge. Brengt dat niet wat druk met zich mee?

‘Het vorige team heeft met de RED One (de auto die in 2015 in Australië reed, red.) inderdaad gewonnen. Die auto is titelverdediger, terwijl we ook meedoen met de auto van vorig jaar, de RED Shift (de auto van 2017, red.). We gaan ons best doen om met beide auto’s zo snel mogelijk te rijden en met een van de auto’s te winnen. In totaal doen 22 teams mee aan deze race, dus we hebben niet alleen onderlinge concurrentie. We weten bijvoorbeeld dat de teams uit het Duitse Bochum en het Belgische Leuven sterke tegenstanders zijn.’

Is het een bewuste keuze om met twee auto’s mee te doen?

‘Opnieuw meedoen met de RED One is een initiatief van een aantal oud-teamleden. Ze vonden de vorige race zo leuk dat ze weer wilden meedoen, mits ze de auto aan de praat kregen. Dat lukte en daarom doet een mix van verschillende generaties oud-teamleden nu ook mee. Met het nieuwe team racen we met de RED Shift. Of er onderlinge strijd is? Laten we het gezonde concurrentie noemen.’

Welke van de twee auto’s is op papier beter?

‘Dat is lastig te zeggen, omdat de auto’s totaal verschillend zijn. Zo heeft de RED One een groter oppervlakte aan zonnecellen, terwijl in de RED Shift meer innovaties onder de motorkap zitten. Het gaat zeker spannend worden.’

Waar moeten jullie rekening mee houden bij deze race?

‘Het is een 24 uursrace, wat inhoudt dat we ook ’s nachts moeten rijden. Normaal zou je denken dat dat onbegonnen werk is met auto’s die rijden op zonne-energie, maar dat valt mee. Volgens de wedstrijdregels mogen we tweemaal de accu opladen, al betekent dat wel twee uur stilstaan.’

Deze race doen jullie mee met de ‘oude’ auto. Wanneer verwachten jullie iets te kunnen laten zien van de nieuwe auto?

‘We zijn net begonnen in ons nieuwe pand met de conceptfase. Daarna gaan we de auto ontwerpen. Dat ontwerp hopen we begin volgend jaar te kunnen presenteren aan de buitenwacht.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.