Blackboard maakt plaats voor Canvas

| Rik Visschedijk

Canvas, dat is de naam van het nieuwe learning management systeem (LMS) op de UT. De opvolger van Blackboard is volgens planning medio 2018 gereed voor gebruik. ‘Een intuïtieve LMS, die erg gebruiksvriendelijk is’, zegt Hans Oeloff (directeur Centre for Educational Support).

Met Canvas kiest de UT voor hetzelfde LMS als eerder de TU Eindhoven, de VU en UvA. Canvas is in 2011 ontwikkeld en wordt inmiddels – naar eigen zeggen – gebruikt door meer dan tweeduizend onderwijsinstellingen wereldwijd. ‘Het is een bewezen systeem’, zegt Oeloff.

Volgens planning

De aanbestedingsprocedure liep volgens Oeloeff goed. Naast Canvas en Blackboard deden nog twee partijen aan de aanbesteding mee. ‘Het is precies volgens planning verlopen’, zegt Oeloff. ‘Na de gunning is er nog de zogenaamde Alcatel-termijn, waarin de andere deelnemende partijen kunnen reageren. Maar die reactie kwam niet; en dat zegt wel iets over de vlekkeloos verlopen procedure.’

Juiste keuze

Maar belangrijker; Oeloff is ervan overtuigd dat met Canvas de juiste keuze is gemaakt. ‘Het was bepaald geen nek-aan-nek race’, zegt hij. ‘We hebben een aantal testdagen gehouden, waarbij docenten en studenten de verschillende systemen probeerden. Canvas kwam daar als beste naar voren. Dat zat vooral in de gebruiksvriendelijkheid, het intuïtieve en de flexibiliteit. Het LMS is uitstekend te koppelen aan bijvoorbeeld de toets-systemen of Osiris. En het is op alle devices goed bruikbaar.’

In februari worden de eerste stappen gezet om Blackboard, dat sinds 2009 op de UT gebruikt wordt, te vervangen door Canvas. ‘Dan zal vanuit LISA een projectleider aangesteld worden, en die zal een tijdspad opstellen’, zegt Oeloff. ‘Ook gaan we kijken of we in 2018 ineens overgaan, of dat we het in fases invoeren.'

Testdagen

Martijn Meefout, bachelorstudent advanced technology:

‘In een groep van dertig kregen we eerst een kwartier een introductiefilm van iedere LMS, zodat je de beginselen weet, waarna we met het programma aan de slag zijn gegaan. Voor mij staken er twee bovenuit: Blackboard en Canvas. Daarbij zag Canvas er misschien net iets moderner uit, zelfs een beetje hip. Maar ik denk dat we er als studenten prima mee uit de voeten kunnen. De courses, de taken en de structuur lijken me goed bij ons moduleonderwijs te passen en de app werkt ook prima. Samenwerken aan opdrachten is handig gemaakt, bijvoorbeeld door de integratie met Google Drive.’

Jeroen Verschuur, docent technische natuurkunde:

‘Canvas lijkt me, vanuit het perspectief als docent, een goed LMS. Vooral het gebruiksgemak en het intuïtieve karakter gaven de doorslag. Waar Blackboard soms voelt als een losse collectie van elementen, zoals het inleveren van opdrachten, communicatie met de student en feedback, lijkt Canvas me meer een geheel. En je gaat er gemakkelijk doorheen; alles staat op de logische plek. Bij het testen heb ik geprobeerd te kijken of ik dingen mis, zeker in vergelijking met Blackboard nu. Dat heb ik niet kunnen vinden. Mijn indruk is dat we als docenten net wat minder handelingen hoeven te verrichten in Canvas.’