Red One vliegt naar Down Under

| Sieme de Wolf

Het is inpakken en wegwezen voor de Red One. Woensdag is de laatste dag waarop de zonnewagen in Twente aanwezig is. Donderdag komt hij op Schiphol aan om vervolgens het luchtruim te doorkruisen op weg naar Adelaide, Australië.

De auto wordt zorgvuldig verpakt in een speciale transportbox, waarin optimaal gebruik wordt gemaakt van de beschikbare ruimte en daarom verzekerd is van een deukvrije aankomst. De eerste vijf teamleden arriveren over een week in Australië om de zonnerit vast voor te bereiden. ‘Zodat we niet voor verrassingen komen te staan’, aldus Justine Wolters, woordvoerder van het Solar Team Twente.

Goede spanning

Er komt veel kijken bij de race en de inzet is hoger dan ooit. Het Solar Team is sinds vorig jaar september bezig met de wagen. De UT gaf al aan het Solar Challenge project niet verder financieel te willen ondersteunen als er dit jaar niet gewonnen wordt.

Het is dus nu of nooit. Dat besef zou tot veel spanningen zou kunnen leiden, maar het valt mee. De leden weten zich gesteund door reacties vanaf de zijlijn. Wolters: ‘UT-studenten steunen ons en leven mee, maar ook het Saxion en mensen van het college van bestuur van de UT zijn erg betrokken.’

Eén team, één taak

Winnen of verliezen hangt af van vele factoren, maar een van de belangrijkste is of het team hecht is of niet. Je moet op elkaar kunnen rekenen, elkaar aanvullen. Daarom heeft het Solar Team afgelopen maandag een bezoek gebracht aan de luchtmacht.

Wolters: ‘Een dag teambuilding helpt echt goed in de voorbereiding. We kennen elkaar al goed, maar door nauwe samenwerking zullen we straks in Australië een nog hechter team worden. Je moet weten wat je aan elkaar hebt. We horen vaker dat we een goede wagen hebben, maar dat hebben de anderen ook. Nu komt het op onszelf aan.’

Winnen is belangrijker dan meedoen

Op 18 oktober gaat de race van start. 3,021 kilometer lang, van noord naar zuid Australië, moet de wagen optimaal presteren. Het Solar Team heeft nog een paar weken om zich voor te bereiden. ‘Alle tijd die we hebben wordt volop gebruikt. Eenmaal aangekomen testen we de omstandigheden daar. Zon, verkeer en landschap, het is toch anders dan hier in Nederland.’

Hoewel het lastig blijft wat je daar tegen komt, wordt met alles rekening gehouden. Wolters: ‘We doen daar ook een racesimulatie, een soort generale repetitie voordat we echt van start gaan.' Zowel Nederlandse als buitenlandse teams racen straks mee voor de winst. 'We weten pas hoe zij presteren vlak voor de start. Het is nu nog hard werken en voluit gaan met de laatste voorbereidingen. We doen mee om te winnen.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.