'Interactie tussen bedrijven en studenten'

| Jasmijn Kol

De studievereniging van creative technology, S.A. Proto, organiseert morgen voor het eerst een symposium onder de noemer Innovating Daily Life.

Photo by: Eric Brinkhorst

In het thuishonk van de studie, de SmartXP en de Waaier, spreken ondernemers over het innoveren van het dagelijkse leven. Jelle Wolbers (20, derdejaars student creative technology) is betrokken bij de organisatie.

Wat bracht jullie op het idee om een symposium te organiseren?

‘Wij zijn een heel jonge studievereniging. Het is dus niet heel raar dat het er nog niet van was gekomen om een sympo te organiseren. Een vriend van mij (Fabian Dijkstra) en ik kwamen op het idee omdat wij denken dat CreaTers behoefte hebben aan meer interactie met bedrijven tijdens hun studie. Het symposium biedt mogelijkheden om bedrijven te introduceren aan de studenten en vice versa.’

Wat is het thema en waarom?

‘Innovating Daily life is het thema en toepasselijk voor de studie CreaTe omdat we constant nadenken over hoe we het leven en allerlei situaties kunnen verbeteren door innovatie en creativiteit. Het is ook leuk om naar de toekomst te kijken en hoe we daarop kunnen anticiperen met technologieën. Interactie met bedrijven kan daarbij helpen.’

Wie komen er spreken?

‘Een breed scala aan bedrijven komt langs. Het symposium is daarom onderverdeeld in drie delen: Work & Education, Living Environment en Healthcare. We hebben voor zo’n breed aanbod gekozen, om zo verschillende toekomstaspecten te presenteren en verschillende bedrijven; van start-ups (Printr) tot grote gevestigde bedrijven (KPN, Nedap). Er komen sprekers van het Radboud Medical Centre, maar ook van bijvoorbeeld Philips de productontwikkeling afdeling. Terre des Hommes is aanwezig, maar ook Benbenet, een organisatie die de derdewereld wil verbeteren.’

Over wie ben je zelf het meest enthousiast?

‘Het bedrijf Q42. Ik vind dat een typisch bedrijf voor CreaTe-studenten. Ze maken hele toffe dingen. Ze hebben bijvoorbeeld een glijbaan met automatische fototweeter gebouwd in hun kantoor. Gaaf toch?’