‘Zet je in voor de sisterhood’

| Eymeke Lobbezoo

UT-alumna Mabel Nummerdor (oud-voorzitter Taste en medeoprichtster damesdispuut Mnemosyne) spreekt samen met Karin Tak, managing director bij Mercuri Urval in China, op het congres Women at the Top, 17 december. Nummerdor, eigenaar van SparkAvenue, schreef de bestseller Miss Marketing, is spreekster, columnist en blogger en zit in het hoofdbestuur van NIMA. Tak was onder andere werkzaam in Europa, India en Suriname. Een tipje van de sluier.

Photo by: Stock

Speciale aandacht voor vrouwen die de carrièreladder willen bestijgen, is dat nog nodig?

Nummerdor:‘Wanneer je in de boardrooms kijkt, zie je dat aanmoediging in de vorm van een quota of aandacht nodig is. Ten eerste om een kritische grens te doorbreken. De kracht van diversiteit die bedrijven beter laat renderen, bereik je niet met een enkele excuus-Truus aan de bestuurstafel. En ten tweede omdat je niet kunt zijn wat je niet kan zien, maar daarover tijdens het evenement meer.’

Tak: ‘Speciale en vooral gerichte aandacht is niet alleen goed voor vrouwen zelf, maar ook voor organisaties en het bedrijfsleven wereldwijd. Gemengde teams zijn bewezen meer succesvol op middellange tot lange termijn. Mannen hebben in het werkleven veel meer rolmodellen dan vrouwen. Door vrouwen ook zo’n belangrijke stimulans te geven, kan er een grote bron van energie en bekwaamheid worden aangeboord die we nodig hebben in organisaties.’

Heeft u ooit zelf voor- of nadeel ondervonden van het feit dat u vrouw bent?

Nummerdor:‘Ik heb het zelf altijd als een voordeel ervaren, omdat je in een minderheidspositie eerder opvalt. Ik heb er zelfs mijn niche van gemaakt als specialist op het gebied van vrouwenmarketing.

Tak: ‘Ik werkte veel in mannenwerelden en was daar meestal de enige vrouw. Naast nare vooroordelen zijn er vaak ook positieve vooroordelen. Dat is mooi in combinatie met je uitzonderingspositie: je hebt simpelweg meer impact vanaf het begin.’

Met betrekking tot carrière maken: welke tip geeft u huidige studenten mee?

Nummerdor: ‘Vrouwen zijn de grootste economische groeimotor van dit moment: ze zijn verantwoordelijk voor gigantisch veel aankoopbeslissingen. Als vrouw kun je je over het algemeen makkelijker verplaatsen in deze power doelgroep. Dat is een asset. Zet je in voor de sisterhood. Wees trots op elkaar, help elkaar en til elkaar naar een hoger plan.’

Tak: ‘Leer anderen op een prettige en heldere manier hoe ze goed met je kunnen omgaan en zet jezelf ook in voor goede samenwerking. Je hoeft geen beste vrienden te zijn om samen resultaat te boeken, zolang je maar met een open mind samenwerkt. Ten tweede: verlies nooit je gevoel voor relativeren en humor.’

Wat mogen we verwachten tijdens het congres?

Nummerdor: ‘Een persoonlijk relaas, een kijkje in de marketing keuken en een setje gillende flaters die ik heb geslagen in mijn loopbaan.’

Tak: ‘Naast mijn ‘vallen en opstaan’ deel ik ook mijn belangrijkste drijfveren. Je kunt alles aan als je energiebalans maar op orde is. Door voldoende dingen te doen die bij je passen, heb je minder last van de soms donkere wolken in het (werk)leven. Durven kiezen, uit de comfortzone stappen en uitvogelen wat je nu echt wilt, dat hoop ik te delen met de groep. En wellicht kan ik een paar aanwezigen inspireren om op diverse geweldige plekken ter wereld te gaan werken.’

AIESEC en Make a Move Twente tekenen voor de organisatie van Women at the Top, die op 17 december in de Spinnerij is. Inschrijven kan nog tot en met zondag. Het evenement is van negen tot zes uur en kost €12,50.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.