‘Als het aan ons ligt, doen we in 2019 weer mee’

| Jelle Posthuma

De vijf studententeams van de UT maken zich op voor 2018. Hoe staan RoboTeam, Green Team, Electric Superbike, Solar Boat Twente en Solar Team Twente ervoor? In deze laatste aflevering van 'road to 2018': Solar Team Twente. Als het aan hen ligt, doet Twente in 2019 weer mee aan de Bridgestone World Solar Challenge.

Foto: Jérôme Wassenaar

Het huidige team werkt op het moment aan de afronding van hun Solar-project. Ze zijn in gesprek met de belangrijkste partners en schrijven aanbevelingen voor het nieuwe team. Of dat nieuwe team er daadwerkelijk komt, is nog niet duidelijk. ‘Als het aan ons ligt, doen we in 2019 weer mee aan de Solar Challenge', zegt teamleider Olivier Berghuis. ‘We moeten de stakeholders overtuigen om opnieuw in te stappen. Aan de hand daarvan maken we een realistische doelstelling.’

De UT is een belangrijke partner en financier in het Solar-project. ‘Maar, het Solar Team wordt door ruim 160 partners gedragen. Natuurlijk, de UT is belangrijk, net als de andere grote stakeholders. Wanneer er een van hen niet mee doet, zou dat erg jammer zijn.’

Belevenis

Ruim veertien maanden werkte Solar Team Twente aan de bouw van hun zonneauto RED Shift. Na 3000 kilometer door de Australische outback kwam het team als vijfde over de finish van de World Solar Challenge. ‘Het was een geweldige belevenis om met je eigen auto door de woeste natuur van Australië te racen’, zegt Berghuis. ‘Tegelijkertijd was er de teleurstelling. We hadden een doel: wereldkampioen worden. De vijfde plek is niet representatief voor onze prestatie. Door de uitzonderlijke omstandigheden die zich tijdens de race voordeden, konden wij niet het maximale uit RED Shift halen.’

Uniek

Met RED Shift bouwden de studenten niet zomaar een zonneauto. De ontwikkelde techniek SABINE zorgde voor meer energieopbrengst tijdens schaduwmomenten. ‘Dat is uniek’, vertelt Berghuis. ‘We werkten anderhalf jaar kneiterhard aan onze zonneauto. Ontwerpen, bouwen, testen, alles deden we zelf. Het is bijzonder om als jonge student deze kans te krijgen.’

Verstappentje

Door de vijfde plek, kreeg Twente niet de erkenning waar ze op hoopten. ‘We hadden pech tijdens de race’, zegt Berghuis. RED Shift kreeg een tijdstraf van de organisatie. ‘Daarmee waren we het niet eens’, vertelt hij. ‘We tekenden direct protest aan, maar zonder resultaat.’ Een andere tegenvaller, was de teleurstellende kwalificatie waardoor Twente als 32e van start ging. ‘Dit leidde wel tot een spectaculaire inhaalrace. Met de vele inhaalacties lieten we zien dat we tot de wereldtop behoren’, vertelt Berghuis. ‘We deden een Verstappentje.’

In maart beginnen de sollicitaties voor het nieuwe team. Voor de sollicitatierondes moet duidelijk zijn of Twente weer meedoet aan de Challenge. RED Shift is inmiddels bijna terug in Nederland, vertelt de teamleider verheugd. ‘Ik kan niet wachten om onze auto aan iedereen te showen.’