Iets meer ziekmeldingen UT

| Martin ter Denge

Het verzuim op de UT steeg begin 2026 van 3,92 naar 4,08 procent. Opvallend is dat de ziekmeldingen van ondersteunend personeel dubbel zo hoog zijn als die van het wetenschappelijk personeel. Dat blijkt uit de nieuwste managementrapportage.

Vorig jaar noteerde de Arbodienst nog een daling van het verzuim, al verwachtten ze toen al dat dit een ‘stilte voor de storm’ was, omdat de bezuinigingen waren aangekondigd.

Naast een piek tijdens de nationale griepgolf voorin 2026 noemt het rapport de reorganisatie en forse inkrimping van het OBP als oorzaken van de stijging. Ze verwijzen naar het jaarbericht van de bedrijfspoli uit 2025, waar bleek dat 35 procent van het psychisch verzuim werkgerelateerd is, een stijging vanaf 2024. Onder andere werkdruk, relaties met leidinggevenden en sociale (on)veiligheid komen in de spreekkamers geregeld ter sprake.

Technische stijging

Bij de diensten meldt men zich opvallend meer ziek (6,56%) dan bij de faculteiten (2,66%). Het rapport noemt dat een ‘technische stijging’, en wijt het aan vertragingen bij het UWV. Medewerkers die in aanmerking komen voor een WIA-regeling wachten nog op beoordeling van hun dossier. Tot die tijd zitten ze thuis en wordt hun afwezigheid geregistreerd als verzuim. Ook herbeoordelingen en bezwaren zorgen voor langere uitstroomtrajecten en dus hoger verzuim.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.