Een bekend voorbeeld van zogeheten welfare washing is een verpakking van kaas met daarop een afbeelding van een koe en haar kalf vredig grazend in de wei. In werkelijkheid wordt het kalf direct na de geboorte van de moeder gescheiden en komen beiden nooit buiten of op grasland. Zulke beelden creëren een misleidend beeld van dierenwelzijn en beïnvloeden het aankoopgedrag van consumenten.
Gezondheid, dierenwelzijn en milieu
Stel en haar team combineren theoretische inzichten uit psychologie, communicatiewetenschap, sociologie en bedrijfskunde. Het project heeft een sterk maatschappelijke component. De onderzoekers werken samen met organisaties de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Autoriteit Consument & Markt (ACM), en de organisatie Stop Humane Washing. Stel en collega’s willen er voor zorgen dat hun inzichten en praktische tools direct inzetbaar zijn voor consumentenorganisaties, beleidsmakers en andere belanghebbenden die zich inzetten voor gezondheid, dierenwelzijn en het milieu.