‘Hiermee laten we als UT zien dat we trots zijn op onze ondernemers en de samenwerking’, vertelt Albert-Jan de Croes, Venture & Funds Manager bij Novel-T.
‘We ontwikkelden twee label-varianten. Eén keurmerk is voor bedrijven waarvan de oprichters alumni zijn van de universiteit, de zogenaamde UT Founders. Het andere logo is voor bedrijven die door UT-technologie ontstaan zijn, de UT spin-offs.’


De twee ontworpen logo's.
Zeventig spin-offs
De website om het keurmerk aan te vragen is sinds vandaag online. De Croes verwacht dat veel bedrijven de zomerperiode aangrijpen voor een aanvraag. ‘Op dit moment heeft Novel-T een lijst met meer dan zeventig spin-offs en meer dan duizend founders die in aanmerking komen. Hopelijk wordt die lijst nog langer. Millennials die twintig jaar geleden een bedrijf aan de UT startten, mogen ons ook benaderen. Het geeft die bedrijven na zoveel jaren alsnog een Twents gezicht en onderstreept de status van ondernemende universiteit.’
Beter overzicht
De invoering van het logo is niet alleen bedoeld als trots en erkenning. De Croes merkt dat steeds meer bedrijven een link leggen met de UT. Ook als dat lijntje dun of onjuist is. ‘Soms publiceert een organisatie dat ze met de UT samenwerken, terwijl die onderneming alleen maar een ruimte huurt op het campusterrein. Je kan dan niet spreken over samenwerken, dus zij komen niet in aanmerking. Dit keurmerk biedt ons een beter overzicht van alle bedrijven waar we een connecties mee hebben’, aldus De Croes.