Waar gaat je lezing over?
‘In mijn lunchlezing richt ik me vooral op het welzijn van mijn studenten. Welzijn is natuurlijk een ontzettend breed tapijtbegrip. Ik moet me dus beperken tot een paar aspecten. Ik ga de toehoorders iets vertellen over het luisteren naar je innerlijke stem en je persoonlijke motivatie, iets delen uit mijn eigen leven en wat voor programma’s studenten kunnen volgen omtrent het thema.’
Welke uitdagingen voor hun welbevinden merk je onder studenten?
‘Veel studenten zoeken zingeving en identiteit. Wie ze zijn, wat hun rol is in de wereld. De huidige generatie maakt zich ook grote zorgen over de planeet, klimaatproblemen en ze zijn zoekende rondom hun eigen plek in de wereld. De hele gender-identiteitsdiscussie speelt ook, omtrent genderfluïditeit en je rol in de samenleving. En ze zijn ontzettend begaan met wat er allemaal speelt in de wereld op dit moment. Moeten ze iets doen? Wat kunnen ze dan doen?
We krijgen hier ook veel studenten die onder enorme prestatiedruk staan, met name de internationale. Hun achterban heeft vaak torenhoge verwachtingen van ze en die willen ze niet teleurstellen. Dus gaan ze tot het gaatje. Hun eigen wensen komen op het tweede plan. Tegelijk raken ze hier een beetje op drift door cultuurverschillen. Ze zien soms tijdenlang hun familie en vrienden niet. Ik geef praktische oefeningen mee, waarmee ze weer helder krijgen waar ze nu zelf gelukkig van worden.’
Wat betekent welzijn voor jou?
‘Leuk dat je het vraagt. Er zijn natuurlijk heel veel verschillende definities van, bekeken vanuit economisch, sociologisch, psychologisch en filosofisch oogpunt. Ikzelf bekijk het natuurlijk vooral psychologisch. Voor mij betekent het een goede heldere verbinding met je innerlijke stem. Dat klinkt een beetje vaag, maar je kunt het terugschroeven tot vragen als: waar liep je vroeger warm voor? Voel je je goed bij wat je nu doet? Krijg je wat je wilt en wat je nodig hebt? Je kunt dus bijvoorbeeld zeggen: in mijn werk voel ik me goed, in persoonlijke relaties wat minder, psychologisch zit ik goed in mijn vel. Zo kun je gebieden onderscheiden en het wat concreter maken. Om het wat meer gestalte te geven kun je het PERMA-model van Seligman gebruiken. Dat staat voor Positive emotion, Engagement, Relations, Meaning, Accomplishment. Daarbij vind ik Practice what you Preach ook belangrijk; als je je met welzijn van anderen wilt bemoeien, moet je zelf ook goed in je vel zitten. Zelf ervaren dus wat welzijn is. Juist omdat het zo breed en ongrijpbaar is.’
Hoe zit het met je eigen welzijn?
‘Ik zou mezelf een acht op vier van de 5 PERMA-dimensies geven. Ik haal heel veel voldoening uit mijn werk, de interactie met studenten en ook het bezig zijn met mijn vakgebied. Daarnaast heb ik ontzettend fijne, bevredigende relaties met mijn partner en vrienden. Daar besteed ik ook heel veel aandacht aan, ook omdat ik weet dat het essentieel is. Nu is de valkuil dat je te veel gaat focussen op die ene dimensie die nog wel iets beter kan. Maar tegelijk helpt het je de afweging te maken: vier van de vijf, mwoa, dat gaat best goed eigenlijk.’
‘In mijn vrije tijd speel ik dununba, een West-Afrikaanse dans- en percussiestijl. Het samenspelen, bezig zijn met elkaar, onderdeel zijn van een groep en samenwerken aan een moment werkt heel ontspannend en geeft je een gevoel ergens bij te horen. Percussie, dus letterlijk ergens op slaan, is een uitlaatklep voor me en neemt dus ook stress weg.’
Ed de Bruin houdt zijn lunchlezing vanmiddag, dinsdag 3 juni, om 12:15u in Ravelijn 2503