Alireza Alemi bij Slush met camera-app die wegdek scant

| Peter Koehorst

Inspectigence van postdoc Alireza Alemi is een van de twaalf UT-bedrijven die momenteel in Helsinki bivakkeert voor Slush, het grootste start-upevenement ter wereld. Alemi ontwikkelde de app InspectiMark, dat van een smartphone een dashcam maakt. ‘Met als uiteindelijke doel nul verkeersdoden.’

Alemi heeft hoge verwachtingen van Slush dat tot en met zaterdag 2 december plaatsvindt in de Finse hoofdstad. Hij is een van de dertienduizend aanwezigen, naast onder meer vele collega-start-ups, investeerders en journalisten. ‘Slush is een highlevel event waar het draait om contacten opdoen en investeerders warm maken voor producten’, zo laat Alemi weten. Vooral het internationale karakter van Slush spreekt Alemi aan. ‘InspectiMark is overal toepasbaar, dus ook in Finland. Zo heb ik  al afspraken geregeld met de Finse equivalent van Rijkswaterstaat om daar wellicht de app ook te gebruiken.’

Knelpunten aanpakken

Alemi heeft een app ontwikkeld waarmee automobilisten hun mobiele telefoon als dashcam gebruiken. De camera scant het wegdek en filmt onder meer onvolkomenheden in wegmarkeringen, zoals strepen die niet helemaal wit zijn. Met die gegevens kunnen wegbeheerders de knelpunten aanpakken om zo de wegen veiliger te maken. De eerste wegbeheerders zijn volgens Alemi dolblij met InspectiMark. ‘We hebben zelfs al een contract met Rijkswaterstaat. Ze zijn heel tevreden met de eerste uitkomsten.’ Ook met het oog op de (verre) toekomst zijn wegmarkeringen nog belangrijker dan nu volgens Alemi. ‘Denk aan de komst van zelfrijdende auto’s.’

Bewust van omgeving

Niet alleen wegbeheerders profiteren van de app. Ook bestuurders gaan er volgens Alemi veiliger door rijden. ‘Door het gebruik van de app worden ze zich meer bewust van hun omgeving. Ik hoop dat deze app bijdraagt aan mijn ultieme doel en dat is nul verkeersdoden in de toekomst.’

'Ik hoop dat app bijdraagt aan mijn ultieme doel en dat is nul verkeersdoden in de toekomst'

Ook voor oudere weggebruikers biedt InspectiMark uitkomst. ‘Onder ouderen vallen relatief veel slachtoffers in het verkeer. Ze rijden in vergelijking met twintig jaar geleden ook meer. Als het regent, zien ze de weg slechter bijvoorbeeld. Daarvoor is ook een goede wegmarketing nodig.’

App in Google Play

De app is te downloaden in Google Play. Automobilisten kunnen al meedoen aan de challenge in Enschede en Hengelo. Alemi: ‘We hebben nu in deze beginfase al meer dan honderd gebruikers. Dat moeten er natuurlijk veel meer worden.’ Tijdens Slush hoopt Alemi dan ook in Helsinki zo veel mogelijk geïnteresseerden te spreken. Wie weet komen er snel veel meer steden bij dan alleen Enschede en Hengelo.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.