Learning & Teaching Lab opent deuren: ‘IKEA-showroom voor onderwijsinnovatie’

| Rense Kuipers

In de Citadel vindt op 7 september de officiële opening plaats van een nieuwe ruimte voor onderwijsinnovatie, het Learning & Teaching Lab. Het initiatief van de afdelingen CELT en TELT moet docenten helpen ontmoeten, kennis delen en experimenteren. ‘Het is als een lerarenkamer, IKEA-showroom en foodhall tegelijkertijd.’

Het idee voor een eigen onderwijsinnovatielab zat al langer in de pijplijn, vertellen initiatiefnemers Robin van Emmerloot en Raisa van der Vegt van de afdelingen CELT (Centre of Expertise in Learning and Teaching) en TELT (Technology Enhanced Learning and Teaching). ‘Het was aanvankelijk al vastgelegd in de WSV-afspraken – geld dat vrijkwam door de afschaffing van de basisbeurs, in dit geval bij de dienst Campus & Facility Management’, vertelt Van Emmerloot. ‘Collega Daniëlle Aagten ging vervolgens verder aan de slag met het uitwerken van de plannen voor een innovatieve onderwijsruimte op de UT, naar voorbeeld van de active learning spaces of edulabs op andere universiteiten’, vult Van der Vegt aan.

Het Learning & Teaching Lab op de derde verdieping van de Citadel is gestoeld op drie pijlers, aldus Van Emmerloot. ‘We gebruiken de woorden connecting, sharing en experimenting. Het moet een plek worden waar je mededocenten en ondersteuners ontmoet, waar kennis en expertise gedeeld wordt en waar je kunt experimenteren met verschillende vormen van onderwijs. Het is als een lerarenkamer, IKEA-showroom en foodhall tegelijkertijd, maar dan op het gebied van onderwijsinnovatie.’

Veilige sfeer

Qua faciliteiten is er technologie aanwezig ‘die zeker niet in elke collegezaal te vinden is’, volgens Van der Vegt. ‘We hopen dat docenten geïnspireerd raken door de techniek. Zo is er bijvoorbeeld podcast- en pencastapparatuur aanwezig, een Teams-opstelling met meerdere camera’s en hoogwaardige audioapparatuur in het plafond verwerkt. Daarnaast is het interieur verplaatsbaar, zodat docenten met verschillende opstellingen kunnen werken, voor bijvoorbeeld projectonderwijs. Ook lenen we apparatuur uit.’

De labruimte moet volgens haar docenten uitnodigen te proeven van verschillende vormen van onderwijsinnovatie. ‘We hopen een veilige sfeer te creëren waarbij het oké is om iets te proberen en waarbij het ook oké is als iets mislukt. Wat werkt voor de ene docent en voor het ene vak hoeft niet te werken voor een ander’, zegt Van der Vegt. ‘Als docenten eenmaal hebben kunnen experimenteren in dit lab, hopen we dat dit voor hen de drempel verlaagd om hun onderwijs te verbeteren aan de hand van die innovaties.’

Centrale faciliteit

Ook al zijn er voldoende faciliteiten aanwezig, uiteindelijk zijn het de mensen die de ruimte maken tot wat het is, weten de onderwijskundig adviseurs. ‘Binnen opleidingen en faculteiten wordt er veel georganiseerd en gedaan op het gebied van onderwijsinnovatie. Wat we geregeld horen is dat mensen met dezelfde concepten en problemen bezig zijn, zonder dat ze het van elkaar weten’, aldus Van der Vegt. ‘Dit is nadrukkelijk een centrale faciliteit, dus we hopen dat we mensen vanuit allerlei verschillende geledingen met elkaar kunnen verbinden.’

Op wat voor manier docenten gebruik gaan maken van de ruimte, dat is nog even afwachten, vult Van Emmerloot aan. ‘We hopen op een gezonde push-pullverhouding tussen docenten en onderwijsondersteuners. In het begin moeten we waarschijnlijk een wat meer organiserende rol aannemen, in het aanbieden van bijeenkomsten en inloopuren. Op een later moment zou het mooi zijn als docenten dit lab steeds meer als een eigen ruimte zien en dat we vanuit CELT en TELT een meer faciliterende rol pakken.’


De opening van het Learning & Teaching Lab vindt plaats op donderdag 7 september, vanaf 15.30 uur.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.