Een raceloos 2023 voor Electric Superbike

| Stan Waning

Geen wedstrijden voor Electric Superbike Twente in 2023: het team neemt de tijd om een nieuwe motor te bouwen. Ondanks het gebrek aan wedstrijdspanning zijn de leden enthousiast, volgens teammanager Gijs Hurkmans (21).

Photo by: Electric Superbike Twente

Het studententeam focust dit jaar op winst in de accu. Een dermate ingewikkeld project, waardoor racen voorlopig toekomstmuziek is. Electric Superbike mikt op een kleinere accu, die de motor veel lichter moet maken. Hoe dat er precies uit gaat zien wil Hurkmans nog niet vertellen, dat brengt het team pas eind februari naar buiten op de design reveal. ‘Maar in een grove schatting gaan we uit van een gewichtsverlies van zo’n dertig tot veertig kilo. De meest recente motor woog zo’n 210 a 220 kilo, dus dan komen we ruim onder de 200 kilo uit.’

Het doel op lange termijn is om de techniek zo ver te ontwikkelen dat een pitstop tijdens een race rendabel wordt. ‘We willen tonen dat de techniek veilig is om met hoge voltages accu’s te verwisselen. We zijn nu in gesprek met een partner om een accu van 900 volt te gebruiken in de motor. Aangezien die klus in de praktijk uitvoeren niet eenvoudig is, geven we de voorkeur aan een tweejarenplan.’

Volgende generatie

Volgens de teammanager wisten de studenten die in september begonnen bij het team dat 2023 in het teken zou staan van de ontwikkeling van een nieuwe motor. ‘Vorig jaar wonnen we de  Imatranajo in Finland, maar we gingen daar hard onderuit. We besloten om die motor niet te repareren. We moesten grote componenten vervangen, wat veel tijd, energie en geld kost. Het gevolg is dat we geen raceklare motor hebben staan.’ De crash was volgens Hurkmans niet de aanleiding om een nieuwe motor te ontwikkelen. ‘Vallen hoort erbij, je test je techniek namelijk maximaal.’

Dat het team in 2023 geen wedstrijddatum rood hoeft te omcirkelen in de agenda, doet volgens Hurkmans niets af aan de motivatie. Bovendien kijkt het team met veel enthousiasme uit naar de motorpresentatie op 10 juli. ‘Veel leden vinden het designgedeelte heel interessant. Natuurlijk is een wedstrijd leuk, maar er gaat veel tijd en energie inzitten. Dat steken we nu in de ontwikkeling. Hopelijk kunnen we in september een mooie machine doorgeven aan de volgende generatie, ons zevende team.’ En als het nieuwe team in het raceseizoen van 2024 op trip gaat, dan gaan er volgens de huidige manager ongetwijfeld wat leden van dit jaar mee. ‘Het blijft toch onze motor.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.