UT’ers krijgen online les in cyberveiligheid

| Rense Kuipers

Vanwege ‘constante en reële dreiging’ van cybercriminelen, komt ICT-dienst LISA met een online leeromgeving over cybersecurity voor studenten en -medewerkers. Het doel is tweeledig: de dienst hoopt zowel de individuele UT’er als de gehele organisatie beter te wapenen tegen aanvallen.

Binnenkort ontvangt iedereen per mail een uitnodiging om gebruik te maken van het nieuwe Security Education Platform. ‘We beginnen met een inventarisatie van in totaal 33 vragen, om een idee te krijgen van hoe het gesteld is met de veiligheid en bewustwording. Dat vormt onze baseline’, legt projectleider Wim Olijslager uit.

33 oefeningen

Vervolgens bestaat het volledige trainingsaanbod uit 33 verschillende oefeningen, van ‘inleiding tot phishing’ en ‘URL-training’ tot ‘wachtwoordbeheer’ en ‘vergrendel voordat u wegloopt’. ‘We verwachten niet dat mensen uren of zelfs dagen achter elkaar alle oefeningen afgaan’, zegt Olijslager. ‘Iedere oefening duurt zo’n vijf à tien minuten en gaat vaak gepaard met een beetje theorie, een filmpje en vragen. We denken dat iemand per maand hooguit een les of twee nodig heeft. Dat moet goed in te passen zijn in de dagelijkse werkzaamheden.’

Bovenal is het platform volgens Olijslager geschikt om maatwerk te bieden. ‘Stel, we zien verschillen tussen bijvoorbeeld jong en oud, man en vrouw, student en medewerker, dan kunnen we het aanbod daarop afstellen. We kunnen zelfs op basis van iemands persoonlijke aandachtspunten het aanbod aanpassen.’

Meten is weten

Het doel is niet alleen om de kennis en vaardigheden van UT’ers te verbeteren, zegt Olijslager. ‘We zijn al jarenlang bezig met training en voorlichting in verschillende vormen, van flyers tot escape rooms. Maar de impact daarvan en het gedrag van mensen is moeilijk te meten. Daarom gingen we een samenwerking aan met BMS-wetenschapper Jan-Willem Bullee, om die inzichten wel te verkrijgen. Op die manier willen we niet alleen de individuele student of medewerker helpen, maar de gehele organisatie.’

Kennisveiligheid

Want de dreiging van cybercriminelen is voor de universiteit ‘constant en reëel’, zegt de projectleider. ‘Bij cyberveiligheid denken mensen snel aan privacy en bescherming van persoonsgegevens. Vaak wordt het belang van kennisveiligheid onderschat, wat in het bijzonder van belang is voor de UT. Als kennisinstelling en samenwerkingspartner willen we laten zien dat we goed en zorgvuldig met data omgaan.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.