‘Soggen is geen ziekte’

| Adjay Moenesar

Kinge Siljee, oprichter van Studiemeesters, gaf dinsdagavond een Studium Generale-lezing over studieontwijkend gedrag (SOG) in een nagenoeg vol Amphitheater. Ze gaf de aanwezigen tips om dit gedrag te veranderen. Studiemeesters is een bedrijf dat studenten begeleidt om effectiever te studeren.

We vertonen allemaal uitstelgedrag, stelde Siljee. Hierbij stellen we iets uit, terwijl we beseffen dat dit gedrag irrationeel is. Volgens haar komt dit door het ontbreken van een directe beloning, terwijl op tijd beginnen op de lange termijn zijn vruchten afwerpt. ‘Denk maar aan het vooruitschuiven van het invullen van je belastingaangifte of het leren van een tentamen.’

Geen ziekte

Er bestaan volgens Siljee enkele mythes over uitstelgedrag: dat studenten lui zijn of moeite hebben motivatie te vinden. ‘Als je lui was, zou je nu niet studeren’, stelde de spreker. ‘Je kan zelf ervoor zorgen dat je gemotiveerd bent door de juiste omstandigheden te creëren. Motivatie zal niet magisch op je neerdalen.’ Ze stelde ook dat SOG geen ziekte is die genezen moet worden. Je moet simpelweg bepaalde gewoontes doorgronden en veranderen.

Motivatie en discipline zijn belangrijke factoren om soggen af te leren, zo legde Siljee uit. ‘Studeren in een inspirerende omgeving komt je motivatie ten goede. Ook een andere omgeving gebruiken voor ontspanning helpt, bijvoorbeeld door te studeren in de UB en te ontspannen thuis. Studeren moet een routine worden zoals tandenpoetsen, waarbij het doen ervan vanzelfsprekend wordt.’ Samen studeren kan volgens Siljee ook helpen. ‘Want we zijn net apen en hebben behoefte aan sociaal contact.’

Afleidingsduiveltjes

Ook vertelde Siljee dat ons ‘energiebudget’ beperkt is en we hier zuinig op moeten zijn. ‘Tegenwoordig zijn er veel externe prikkels, afleidingsduiveltjes’, aldus Siljee. ‘Die interessante serie, een nieuwe game of een smartphone die we continu bij ons hebben... Het kost veel energie om deze verleidingen te weerstaan en dat lukt tot op zekere hoogte. Het is belangrijk om verleidingen te minimaliseren. Bijvoorbeeld door je telefoon achter te laten in een kluisje of op vliegtuigstand te zetten.’

Piekeren inplannen

Volgens Siljee heeft elk type sogger een specifieke aanpak nodig. Bij de een werkt het opleggen van discipline en bij de ander het belonen bij goede resultaten of het samenwerken met soortgelijken. Zelf bekende ze ook last te hebben van uitstelgedrag. Bijvoorbeeld toen ze een toespraak moest schrijven voor de bruiloft van haar broer, omdat ze bang was om de speech te verpesten. Haar gouden tip voor piekeraars: ‘Piekeren moet je inplannen voor een half uur per dag, dan word je er de rest van de dag niet door afgeleid.’