Van den Kroonenbergprijs voor oprichters Akyla

| Rense Kuipers

UT-alumni Martin Schievink en Bart van Borssum Waalkes zijn dit jaar de winnaars van de Van den Kroonenbergprijs. De oprichters van het Enschedese softwarebedrijf voor de uitzendbranche, Akyla, namen vanmiddag de prijs voor jong ondernemerschap in ontvangst tijdens de Entrepreneurial Day in de Waaier.

Photo by: RIKKERT HARINK

Allereerst van harte gefeliciteerd, hoe is het om deze prijs te winnen?

Schievink: ‘Heel leuk en een heel mooie beloning na twintig jaar lang hard werken. En het is extra bijzonder dat we deze prijs krijgen van de UT en het universiteitsfonds.’

De Van den Kroonenbergprijs

De Van den Kroonenbergprijs wordt jaarlijks door de Stichting Universiteitsfonds Twente toegekend aan een ondernemer (of ondernemers) die zich op een bepaalde manier heeft onderscheiden. De prijs is een geldbedrag van 4500 euro en een kunstwerk, vervaardigd door Van den Kroonenbergs dochter Mohana.

Op de campus is het ooit begonnen voor jullie…

‘Klopt, we hebben twintig jaar geleden dit bedrijf opgestart tijdens onze studie technische informatica. In het tweede jaar van die studie ging het wel lekker en hadden we allebei het idee dat we iets erbij wilden doen. Toen besloten we een praktijkcursus ondernemerschap te volgen, waarna we Akyla zijn gestart. Daarin konden we de kennis en kunde van onze studie combineren met praktische tips uit de cursus.’

Wat waren voor jullie als ondernemers bepalende momenten de afgelopen twintig jaar?

‘We hebben geen standaard succesverhaal zoals je die kent van bedrijven die ineens doorbreken en als kool groeien. In tegenstelling, we hebben bepaalde fases doorlopen en onszelf steeds verder ontwikkeld van goede informatici naar goede ondernemers. Zo boog ik me al snel over het commerciële verhaal, terwijl Bart zich richtte op het operationele gedeelte. Ook zijn we steeds meer focus gaan aanbrengen: van maatwerk voor allerlei soorten bedrijven, hebben we uiteindelijk in 2010 de stap gemaakt naar software voor de uitzendbranche. Nu hebben we een hecht team van 25 mensen en we verwachten de komende jaren volop door te groeien.’

Wat onderscheidt Akyla van soortgelijke bedrijven?

‘Focus. We leveren niet alles, maar specialiseren ons: we hebben een portal en apps voor het efficiënt verwerken van uren, onkosten, documenten en verlof van uitzendkrachten en inleners. Eigenlijk voor alle processen die het uitzendbureau met zijn uitzendkrachten en inleners doet. Daarnaast hebben we een tool waarmee de uren geïnterpreteerd kunnen worden, zodat deze op de juiste manier beloond en gefactureerd kunnen worden. We nemen dus heel veel extra lasten uit handen van uitzend- en payrollbureaus. Door de specialisatie kunnen wij een hogere mate van automatisering van de uitzendprocessen leveren waardoor ze met onze software efficiënter zijn en meer kwaliteit leveren.

En ik denk dat eerlijkheid ook een belangrijke factor is. Toen we meer focus aanbrachten, zeiden we duidelijk tegen onze toenmalige klanten dat we die weg in zouden slaan. En ook bij het proberen binnen te slepen van deals zijn we altijd eerlijk. Als een ander bedrijf zegt dat ze iets in mei kunnen leveren en wij zeggen dat we dat pas in november kunnen, verliezen we weleens potentiële klanten op de korte termijn. Als blijkt dat dat andere bedrijf toch niet op tijd kan leveren, stappen die klanten alsnog over naar ons op de lange termijn. Eerlijkheid duurt het langst, zowel letterlijk als figuurlijk.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.